به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرخ یوسف زاده چابک روز پنجشنبه در مراسم روز ماما در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی الزهرا رشت افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در زمینه فرهنگ سازی برای ارتقاء زایمان طبیعی و ترویج آن تلاش می کند.
وی با اشاره به نقش مهم ماماها در جامعه اظهار داشت: ماماها تنها گروهی هستند که از همان ابتدا در کنار حکیمان حضور داشتند و از ابتدای بشریت، حامی گروه زنان و در کنارشان بودند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: ماما یا قابله، توانمندترین افراد در بین زنان بودند که این مسئولیت را به عهده می گرفتند؛ امروز کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، در کنار عشق ، علاقه، ایثار و از خودگذشتگی و در دسترس بودن، بایستی از توانمندی های جسمی و حرکتی خاصی برخوردار باشند.
وی با بیان این که در گذشته از قابله یا ماما تنها در زایمان استفاده می شد، خاطر نشان کرد: اما اکنون این دامنه افزایش یافته؛ مراقبت های دوران بارداری ، شناسایی مادران پرخطر و حمایت از آنها، ایجاد محیط امن و آرام نه تنها برای زنان باردار بلکه برای خانواده و جامعه جزء مهمترین نقش ماماست.
یوسف زاده در ادامه سخنانش با اشاره به پیشرفت ها و تحولات در حوزه های مختلف و ضرورت ارتقاء ماماها و به روز بودن آنها تصریح کرد: در این تغییر و تحولات اگر هر گروهی نتواند خود را با شرایط و پیشرفت های روز هماهنگ کند، عقب می ماند.
وی با اشاره به فعالیت 800 ماما در استان گیلان اظهار داشت: از این تعداد 200 نفر در حوزه درمان و زایمان نقش دارند و 600 نفر در مراقبت های دوران بارداری و پس از آن نقش آفرینی می کنند.
پنجم ماه می مصادف با پانزدهم اردیبهشت، روز جهانی ماماست؛ شعار امسال این روز، ماماها مدافع حقوق زنان نام گرفته است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.