به گزارش ایرنا؛ دکتر محمدمهدی گویا روز دوشنبه در جریان برگزاری کارگاه دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیب) مدیریت شبکه های بهداشتی درمانی منطقه غرب کشور در سالن اجتماعات بوستان علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه پیوند بین ایدز و اعتیاد ناگسستنی و شوم است، افزود: تصمیم گرفتیم تا سال 2030 پرونده ایدز را ببندیم و اچ.آی وی یک مشکل برای کشور ما نباشد البته مرحله اول این است که هر چه عقب افتاده ایم را جبران کنیم.
وی با اشاره به امکانات بسیار خوب استان کرمانشاه در زمینه مبارزه با ایدز گفت: بسیاری از کشورهای دنیا در خصوص ایدز امکانات موجود در کرمانشاه را ندارند و این استان از این جهت بسیار غنی است.
دکتر گویا در ادامه افزود: الگوی انتقال به سمت انتقال جنسی است که بخشی از آن مربوط به مواد اعتیادآور جدید و محرک هاست و تجربه جهان نیز نشان می دهد که بدون مداخلات جامع و مدیریت شده افزایش روزافزون موارد ابتلا از طریق موارد جنسی خواهیم داشت.
وی تعداد موارد HIV شناخته شده در کشور را حدود 33 هزار نفر دانست و افزود در کرمانشاه تقریباً تعداد زنان و مردان مبتلا مساوی است.
رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه همچنین گفت: درمان یکی از مهمترین راه های پیشگیری است و دستیابی به پایان اپیدمی ایدز با تمرکز صحیح بر ارائه خدمات به افراد مستحق ممکن است.
دکتر گویا افزود: امنیت سلامت بسیار حائز اهمیت است و می تواند سایر ابعاد سلامت را نیز به مخاطره بیاندازد.
وی اظهار کرد: ایدز یکی از مواردی است که می تواند در هر کشوری امنیت سلامت را به مخاطره بیاندازد چرا که هزینه درمان هر بیمار مبتلا به ایدز به صورت سرپایی حدود 16 هزار دلار در سال است که بخش قابل توجهی از بودجه بهداشتی را می بلعد.
این کارگاه به مدت سه روز به میزبانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با حضور روسای شبکه های بهداشتی درمانی و روسای مراکز بهداشتی استان کرمانشاه و مدیران گروه های تخصصی استان های همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه برگزار شد.
3033/8066خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.