سید امیر مولایی فر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت، این مرکز به دلیل توجه ویژه به موضوع سلامت مادر و نوزاد، فرهنگ‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها و نیز افزایش آمار زایمان طبیعی و کاهش سزارین موفق به کسب این برتری شد.
وی با اشاره به رضایت نماینده سازمان بهداشت جهانی از اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت، گفت: میزان سزارین بار اول در این بیمارستان نسبت به مورد مشابه قبل از طرح تحول سلامت بیش از پنج درصد کاهش یافته است که این عدد شاخصی خوب برای بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت به حساب می‌آید.
مولایی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال بیش از سه هزار و 220 زایمان در این مرکز انجام شد، که از این تعداد 65درصد زایمان طبیعی و 35 درصد زایمان به صورت سزارین بوده است.
وی اظهار کرد: از مجموع یک هزار و 150 زایمان سزارین 53 درصد سابقه قبلی و 47 درصد زایمان بار اول بود که نسبت به مورد مشابه در سال قبل سه درصد کاهش یافته است.
مولایی افزود: بیشتر زنان به خاطر ترس از زایمان طبیعی متقاضی سزارین هستند و این در حالی است که می‌توان با ترویج روش‌های کم تهاجمی و بیان عوارض سزارین مانند افزایش احتمال عفونت رحم، خطرات ناشی از بیهوشی، دردهای لگنی و چسبندگی بیشتر، احتمال نازایی و افسردگی میزان گرایش مادران به سزارین را کاهش داد.
رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت افزود: برای کاهش آمار سزارین در این بیمارستان کلاس‌های آموزش و مراقبت‌های قبل از زایمان برای مادران و همراه آنان جهت انجام روند بهتر زایمان طبیعی برگزار می‌شود.
مولایی با اشاره به ساخت بخش زایشگاهی و راه اندازی بخش ال دی آر (LDR) بیان کرد: در این بخش 14 اتاق خصوصی برای زایمان طبیعی به همراه اتاق‌های جانبی برای پزشک و ماما ایجاد شده و این امکان به وجود آمده که همسر بیمار در هنگام زایمان در کنار او حضور داشته باشد.
بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت با زیر پوشش داشتن سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده به بیش از 250 هزار نفر جمعیت خدمات ارائه می‌دهد.
در همایش تجلیل از برترین‌های سلامت مادر و نوزاد که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد؛ رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت موفق به دریافت لوح بیمارستان برتر از معاون درمان وزیر بهداشت شد.
دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.