به گزارش شنبه شب ایرنا،مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری که به منظور ارائه هشدارهای مربوط به خطرهای استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه آخر سال برگزار شد، گفت: فوریت های پزشکی و درمانی در زمینه حوادث چهارشنبه سوری خدمات پیش بینی شده و کاملی دارد اما متاسفانه سال به سال پیچیدگی ناشی از حوادث این روز افزایش می یابد.
علی فخار سلیمانی در ادامه به نقش رسانه ها در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت:رسانه ها می توانند در این خصوص از نقش کلیدی برخوردار باشند.
این مسئول در ادامه ناحیه دست را از بیشترین اعضای آسیب دیده در مصدومان حوادث ناشی از چهارشنبه سوری اعلام کرد و گفت:در سال گذشته 44مورد از مصدومیت ها در قزوین از ناحیه دست و 30مورد نیز آسیب به چشم بود.
فخار سلیمانی ادامه داد: در سال گذشته 92مورد مصدومیت ناشی از حوادث شب چهارشنبه آخر سال در قزوین به وقوع پیوست که 83 تن از آنها برای مردان و 9 مورد نیز برای زنان رخ داد.
فخار سلیمانی یادآور شد: متاسفانه در سال گذشته، سه تن از شهروندان نیز در شهرهای الوند و دانسفهان جان خود را بر اثر حوادث چهارشنبه سوری از دست دادند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته با رشد 43 درصدی از لحاظ تعداد آسیب دیدگان و همچنین رشد سه برابری فوت شدگان نسبت به سال پیش از آن روبه رو بودیم.
فخار سلیمانی، بیشترین تعداد مصدومان را در بین افراد15تا25سال ذکر کرد و افزود: بیشترین حوادث چهارشنبه سوری پارسال در استان مربوط به سوختگی بود.
این مسئول با بیان اینکه برای آگاه سازی خانواده ها نسبت به خطرهای چهارشنبه اخر سال دچار ضعف هستیم، بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه ها و آموزش و پرورش در این خصوص تاکید کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز در ادامه این نشست گفت:در چهارشنبه آخر سال گذشته، 6 مورد آتش سوزی،6مورد حادثه ناشی از آسیب ها و 43مورد آتش سوزی ضایعات داشتیم.
ابوالفضل ذوالقدر افزود: در سال جاری به منظور جلوگیری از تکرار چنین حوادثی با همکاری مدیریت پسماند شهرداری تمام مخازن زباله در چندین نوبت تخلیه خواهند شد.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر اگرچه در برخی شاخص ها، عملیات آتش نشانی کاهش یافته اما نوع آسیب ها و مواد محترقه مورد استفاده خطرناک تر شده است.
ذوالقدر در ادامه با قدردانی از مردم در ابراز همدردی با آتش نشانی در حادثه پلاسکو و تشکیل کمپین برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری، گفت: با تشکیل این کمپین امیدواریم در هفته جاری شاهد کم شدن حادثه های مربوط به این مناسبت باشیم.
وی بر فرهنگ سازی و افزایش اطلاعات خانواده ها از عواقب خطرناک استفاده از مواد محترقه تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از این حوادث افراد زیادی بدون آن که دخالتی در چنین فعالیت هایی داشته باشند، دچار عواقب جبران ناپذیر آن می شوند و آرزوهای آنها نابود می شود.
ذوالقدر به میزان حوادث ایجاد شده بر حسب نوع موادهای محترقه در قزوین در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار 26 درصد از حوادث سال گذشته در اثر پرتاب نارنجک بوقوع پیوست و 51درصد نیز مربوط به ترقه های سیگاری و 6درصد نیز مربوط به فشفشه بوده اند.
وی در ادامه به نقش خبرنگاران در آگاه سازی افراد جامعه برای کاهش حوادث مربوط به چهارشنبه اخرسال اشاره کرد و گفت: از اصحاب رسانه که دارای نقش غیرقابل انکاری در کم کردن این نوع حوادث دارند انتظار داریم ما را در این زمینه یاری کنند.
مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین نیز در ادامه به تمهیدات و آماده باش کامل این مرکز برای درمان آسیب دیدگان چهارشنبه اخر سال اشاره کرد و گفت: این مرکز با برخورداری از جراحان فوریت های پزشکی شامل ارتوپدی،مغز و اعصاب،سوختگی و ترمیمی و با ظرفیت60تخت اورژانسی آمادگی کاملی برای درمان و پذیرش مصدومان حوادث چهارشنبه سوری خواهد داشت.
محسن ادهمی افزود: در سال گدشته 64 مصدوم به این مرکز انتقال یافتند که17تن از آنها بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.
وی در پایان، نقش خبرنگاران را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری بی بدیل خواند و گفت: از رسانه ها می خواهیم با آگاه بخشی به افراد جامعه و خانواده ها نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه و آسیب های احتمالی آن همچون سوختگی بدن، قطع عضو و نابینایی و مرگ در چهارشنبه اخر سال به کاهش حوادث در این روز کمک کنند.
7388* 3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.