باباعلی آزادیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار زنان پرستار در مراکز درمانی این خطه شمال کشور 12 تا 15 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
وی پایین بودن دستمزد و زنانه انگاشین شغل پرستاری و فراهم بودن اشتغال درسایر حوزه ها برای مردان را دلیل اصلی افزایش تعداد زنان پرستار نسبت به مردان در مازندران دانست.
آزادیان گفت: در شرایط فعلی به دلیل کمبود پرستار مرد در بیمارستان های مازندران، بناچار زنان پرستار مجبورند کارهای مردانه هم انجام می دهند.
وی تعداد پرستاران بیمارستان های دولتی و خصوصی مازندران را با احتساب بخش اورژانس پیش بیمارستانی حدود پنج هزار و 400 نفر اعلام کرد که چهار هزار و 200 نفر از این تعداد در مراکز درمانی دولتی فعالیت دارند.
مدیرخدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که هم اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی در استان 1.2 پرستار فعالیت دارند که نسبت به میانگین کشوری اختلاف چندانی وجود ندارد.
آزادیان همچنین گفت توضیح داد: اگر چه هم اکنون تعداد پرستاران نسبت به بیماران و تخت بیمارستانی و جمعیت استانی در حد میانگین کشوری است، ولی این استان سالانه پذیرای 20 میلیون مسافر و گردشگر است که در صورت نیاز پیدا کردن به خدمات بیمارستانی، بار اضافی بر دوش پرستاران محسوب می شوند.
وی افزود: باید نرم استخدام پرستار در بیمارستان های دولتی مازندران متناسب با بیماران مراجعه کننده باشد تا خدمات بهتر پرستاری به بیماران ارائه شود.
** جای خالی 800 کمک پرستار
آزادیان کم تعداد بودن کمک پرستار را چالش دیگری برای این حوزه خدمات رسانی به بیماران در مراکز درمانی دولتی مازندران برشمرد و گفت: بر اساس آمار، نیاز استان به کمک پرستار حدود یکهزار نفر است ولی در حال حاضر تعداد استخدامی این بخش حدود 200 نفر است.
وی اضافه کرد: کمبود کمک پرستار در بیمارستان های دولتی بار اضافی را بر دوش پرستاران قرار می دهد و این کار رنج پرستاری را در این مراکز دو چندان می کند.
او ادامه داد: تاکنون پیگیری برای استخدام کمک پرستار درمراکز بیمارستانی دولتی از وزارت بهداشت به نتیجه نرسیده است.
مدیرخدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین با ابراز رضایت نسبی از افزایش حقوق پرستاران در طرح تحول نظام سلامت و عملکردی شدن پرداختی ها، گفت: با این وجود، حداقل دریافتی پزشکان در بیمارستان دو برابر پرستاران است و این اختلاف انگیزه کاری را در پرستاران کاهش می دهد.
وی میانگین دریافتی پرستاران با سابقه 10 ساله را با اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 22 تا 25 میلیون ریال در ماه اعلام کرد و افزود: این دریافتی تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 15 تا 17 میلیون ریال بود.
آزادیان گفت: اگرچه با عملکردی شدن پرداختی ها، دستمزد پرستاران افزایش خوبی داشت، ولی همچنان نسبت به پرشکان بیمارستانی تفاوت پرداختی بالاست و باید برای ایجاد انگیزه در پرستاران این اختلاف حقوقی کمتر شود.
مازندران 32 بیمارستان دولتی و خصوصی با چهار هزار و 100 تخت دارد و هشت بیمارستان نیز در دست ساخت است.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.