به گزارش ایرنا، محمدباقر الفت روز یکشنبه در نشست شورای قضایی استان گیلان در رشت اظهار داشت: زندان به عنوان کانون اصلاح و تربیت باید محلی برای اصلاح و تغییر رفتار زندانیان در جامعه و خانواده باشد، اما آمار بالای زندانیان که هر روز نیز افزوده می شود، این کارکرد زندان را کمرنگ می کند.
وی با اشاره به اینکه قضات ما با مکانیزم های جدید آشنا نیستند، چرا که در قانون های جدید به این موارد پرداخت شده است، بیان کرد: اگر از مکانیزم های جدید استفاده نشود علاوه بر اینکه دستگاه قضایی را درگیر می کند ، از روش های نوین دنیا نیز عقب می افتیم.
الفت گفت: باید با فعالیت های مشترک این نگاه و باور را در قضات بوجودآورد از جایگرین برای مواردی همچون حبس و شلاق با حفظ چارچوب های قانونی استفاده کرد که این موضوع تاثیرات مثبتی را نیز در جامعه دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید داوری ، میانجیگری ، صلح و سازش را رونق بدهیم، به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی اشاره و بیان کرد: رسیدگی 15 میلیون پرونده توسط 10 هزار قاضی در صف کار بسیار دشواریست که حجم بالای کار ، احتمال اشتباه را نیز بوجود می آورد که این امر موجب کاهش اعتماد مردم به قوه قضائیه می شود.
وی تصریح کرد: باید بر کاهش تعداد پرونده ها اهتمام داشته باشیم و در این راستا ، باید از مراجع قانونی دیگر استفاده کنیم.
الفت، بهره گیری از کانون ها و موسسات داوری ،شوراهای حل اختلاف را استفاده از ظرفیت های قانونی برای کاهش تعداد پرونده ها در دستگاههای قضایی دانست عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون از ظرفیت موسسات و کانون های داوری استفاده نشده و اگر مردم می خواهند در چارچوب ضوابط قانونی به این سمت بروند ، چرا باید مخالفت کنیم .
وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته داورها 500 پرونده سخت را در استان مرکزی پیگیری کردند، افزود: بعد از رای این داورها هیچ شکایتی از طرفین دعوا نسبت به رای آنها نشد.
وی ادامه داد: طرفین دعوا خود فردی را به عنوان داور انتخاب می کنند که این امر علاوه بر اینکه موجب سرعت دادرسی و رضایت بیشتر مردم می شود بلکه باعث کاهش حجم پرونده ها و فشار کار بر قضات می شود.
** باید به سمت مدیریت قضایی جامعه پیش برویم
الفت تاکید کرد: امروز باید به سمت مدیریت قضایی جامعه پیش برویم به این معنا که به جای قضاوت ، عدالت ترمیمی را مدیریت کنیم .
وی با بیان اینکه استفاده از عدالت قضایی در محاکم مورد تاکید است بر بهره گیری از مشاوره ها در دادرسی تاکید و تصریح کرد: دادرسی های ظاهری انجام ندهیم که خود موجب و منشاء اختلاف شود .
وی ادامه داد: باید موسسات و مراکز مشاوره تشکیل شوند و صرفا توصیه به صبر و سازش نباشد و از مشاوران زن هم در محاکم خانواده بهره گرفت.
الفت با بیان اینکه اگر برای اختلافات خانواده هایی که به محاکم قضایی مراجعه می کنند، فکری نکنیم ، منجر به طلاق می شود ، گفت: آنها نیازمند جامعه شناس و روانشناس هستند که توصیه های لازم را به آنها داشته باشد و عدالت قضایی با این کار محقق شود.
وی در ادامه دادگاه های اطفال را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: اگر امروز به نسل آینده توجه نکنیم با نسلی از تعداد زیادی از مجرمان روبرو می شویم .
وی بی سوادی را یکی از عوامل در معرض خطر قرار گرفتن بزهکاری کودکان دانست و افزود : از آنجایی که آموزش تا تحصیلات متوسطه بنا بر قانون رایگان است بایستی از این ظرفیت همچون کلاس های نهضت سواداموزی برای با سواد کردن آنها بهره گرفت.
الفت خاطر نشان کرد: در واقع توجه نکردن به اطفال بزهکار و انجام ندادن اقدامی برای آنها موجب پرورش نسلی از انها می شود که خود را از جامعه طلبکار می داند و بدنبال آسیب به جامعه است.
وی با تاکید بر ضرورت وجود پلیس اطفال و پلیس زن توسط نیروی انتظامی گفت: این امر باید از مطالبات دادستان ها از نیروی انتظامی باشد.
وی با بیان اینکه موظف به گسترش قسط و عدل هستیم تاکید کرد: قسط و عدل نیازمند ابزار است که کارگاههای آموزشی، پلیس زن و پلیس اطفال می تواند از جمله این ابزار ها باشد.
الفت در ادامه با اشاره به فضای مجازی گفت: حوزه زندگی حقیقی دارد به سمت فضای مجازی می رود که این امر موجب شده علاوه بر آسیب های فضای حقیقی با آسیب های فضای مجازی نیز روبرو باشیم.
وی با اشاره به ارائه خدمات روز افزون از طریق فضای مجازی افزود: زندگی ما ناگزیر به سمت فضای مجازی می رود ، از اینرو بایستی به آسیب های آن توجه داشته باشیم وبرای آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.
وی با بیان اینکه به سمت انضباط در این زمینه پیش برویم، تصریح کرد: در موضوعی همچون املاک باید از انفورماتیک و تکنولوژی بهره بگیریم و باید نظارت انفورماتیک بمنظور افزایش سرعت، شبانه روزی و سرعت عمل برای در جریان قرار گرفتن مسئولان از تخلفات و صدور دستورات لازم باشد.
الفت با اشاره به وظیفه معاونت پیشگیری دستگاه قضایی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: برنامه هایی برای پیشگیری و کاهش مواردی همچون طلاق، حاشیه نشینی ، اعتیاد و جرائم اخلاقی تدوین می کنیم.
وی آموزش و فراگیری مهارت زندگی اجتماعی در مدارس و توانمند سازی روستاها بمنظور ماندگاری روستاییان و مهاجرت معکوس را از جمله اقدامات موثر برای جلوگیری از طلاق و حاشیه نشینی عنوان و تصریح کرد: ثبت اسناد می تواند برای ماندگاری روستاییان کمک کند
وی در ادامه با بیان اینکه از منابع ملی باید به صورت صحیح و عاقلانه استفاده شود، گفت: باید به موضوعاتی همچون چرای دام منطقی پرداخته شود و قوه قضائیه می تواند به استفاده صحیح از منابع ملی کمک کند.
الفت با اشاره به اهتمام قوه قضائیه برای جلوگیری از حاشیه نشینی خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی اراضی جنگلی و مراتع را از بینی می برد و زمین های دولتی را مورد تصرف قرار می دهد.
وی با بیان اینکه بحث ساحل و دریا، بستر رودخانه و جرائم کمی و کیفی از موضوعات جدی استان گیلان است ، تصریح کرد: در استان مجاور 90 درصد ساحل از بین رفته در حالی که ساحل جزو انفال است.
وی تصریح کرد: نباید اجازه تصرف غیر قانونی به افراد داده شود و قوه قضائیه نیز از این امر حمایت می کند.
** طلاق همیشه بد نیست و همواره نباید بر استحکام خانواده تلاش کرد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت غربالگری برای متقاضیان طلاق گفت: برخی جاها طلاق بد نیست ، همچون زمانی که یک مرد به شیشه اعتیاد دارد و هر روز همسرش را تهدید به قتل می کند.
وی ادامه داد: همواره نباید برای استحکام بنیان خانواده تلاش کرد و بایستی با غربالگری سنجید که کدام خانواده ها برای استحکام شان تلاش شود و کجابرای طلاق شان سرعت داده شود و برخی را برای سازش و برخی را برای طلاق سرعت دهیم .
الفت با اشاره به راه اندازی ستاد اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه گفت: از سرمایه گذاران واقعی حمایت می کنیم و در استان ها با ریاست رئیسان کل دادگستری نیز این ستاد ها فعال شده است که در همین راستا، افزون بر 450 واحد را از ورشکستگی خارج کردیم و کارگران به چرخه تولید برگشته اند.
الفت در بخشی از سخنانش نیز با قدردانی از سیاوش پور رئیس کل دادگستری و آقایی معاون پیشگیری وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: حضور این دو تن در گیلان وضعیتی ایجاد کرده که از نظرات شان در سطح ملی استفاده می کنیم و فعالیت های شان در حوزه پیشگیری راهگشاست و می توانیم در کشور الگو قرار بدهیم.
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.