عبدالرحیم لطفی روز سه شنبه در گزارشی به ایرنا اعلام کرد: عملیات کودپاشی در مراتع روستاهای خوش ییلاق، کاشیدار، سیب چال و نراب در منطقه هدف طرح ترسیب کربن شهرستان آزادشهر اجرا شده است.
وی گفت: کودپاشی در مراتع با هدف تقویت پوشش گیاهی، افزایش میزان بهره وری و تشویق جوامع محلی برای استفاده بهینه از مراتع انجام می شود.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی (ترسیب کربن) تصریح کرد: عملیات کودپاشی با کود اوره و برای هر هکتار 50 کیلوگرم است.
به گفته وی؛ با توجه به تاثیر کمی و کیفی کود بر پوشش گیاهی منطقه در سال 93 در 400هکتار از مراتع خوش ‌ییلاق و تیل‌آباد آزادشهر و در سالهای 94 و 95 در سطح 420 هکتار کودپاشی شده است.
به گزارش ایرنا به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی، احیای منابع طبیعی تخریب شده منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه ازجمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
این طرح بین المللی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، حفاظت و احیای منابع طبیعی و بهبود شاخص های توسعه انسانی از طریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی با مشارکت جوامع محلی درحال اجراست.
در گلستان این طرح بیشتر در شرق استان اجرایی شده است.
طرح بین المللی ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان از سال 93 در مساحت 48 هزار و 329 هکتار در منطقه تیل آباد بخش چشمه ساران اجرا شد که 6 روستا با دو هزار و 64 خانوار و مجموع 6هزار و 878 نفرجمعیت را زیر پوشش دارد.
عرصه های منابع طبیعی گلستان شامل 862 هزار هکتار مرتع، 452هزار هکتار جنگل، 20هزار هکتار ساحلی و 62 هزار هکتار موات (خشک و بایر) است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.