به گزارش ایرنا، معاون نمایندگی دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران روز سه شنبه در آیین افتتاح این دفتر گفت: کاری که ما انجام می دهیم و نقش با اهمیتی که (UNDP) دارد، رویکرد دانش فنی و نحوه کارکرد مردم با منابع طبیعی و ارتقای زندگی و معیشت آنان است.
خانم آن ماریه کارسن افزود: این پروژه که از سال 2003 شروع شده و در حال حاضر فاز سوم آن در گالیکش افتتاح می شود، در 20 استان کشور در حال اجرا است که نشان از موفقیت آن است.
وی یادآور شد که این پروژه با هدف ایجاد شغل برای مردم در قالب کاشت درخت برای توسعه حیات منابع طبیعی و ارائه آموزش های لازم در این رابطه به مردم است که باعث حفظ و توسعه محیط زیست در هر کشوری می شود.
معاون نمایندگی دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران بیان اینکه شاهد فشارهای زیادی به طبیعت هستیم، گفت: تلاش ما این است که با اجرای این پروژه و با کمک مردم، به فرایندی برسیم که چگونه طبیعت را حفظ کنیم و از طریق مشارکت مردمی و جوامع محلی به چه نحوی حفظ منابع طبیعی را مدیریت بکنیم.
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: اعتبار اجرای پروژه های ترسیب کربن و بیابان زدایی که در 20 استان کشور اجرا می شود، در سال جاری 10 هزار میلیارد ریال و سهم استان گلستان 60 میلیارد ریال است.
فرهاد سرداری افزود: پروژه ترسیب کربن و بیابان زدایی در حال اجرا در ایران، جزو 10 پروژه برتر آسیا و اقیانوسیه شناخته شده و در فاز سوم اجرای این پروژه، دفتر ترسیب کربن گالیکش در محل اداره منابع طبیعی این شهرستان افتتاح می شود.
پروژه ترسیب کربن گالیکش تحت عنوان حوزه آبخیز اوغان 27 هزار و 400 هکتار از اراضی 17 روستا با جمعیت تقریبی 10 هزار نفری از شهرستان های مینودشت و گالیکش را شامل می شود.
در این نشست مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز گفت: استان گلستان از نظر شرایط زیست محیطی متناسب با شرایط کشور از وضعیت خوبی برخوردار است.
ابوطالب قزلسفلو خطاب به خانم آن ماریه کارسن معاون نمایندگی دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران، گفت: تخریب از سوی عوامل انسانی از جمله موضوعات نگران کننده در رابطه با منابع طبیعی است.
وی در ادامه گفت: اعتباراتی که برای اجرای طرح ترسیب کربن در نظر گرفته می شود نسبت به سایر پروژه های کشور بسیار ناچیز است ولی تجربه و وجهه حضوری و نظارتی این پروژه از طریق سازمان ملل مهم و موثر بوده و امید است از این طریق، همکاری های دو طرفه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
حسن خسروی فرماندار شهرستان گالیکش نیز حفظ محیط زیست را از شعارهای کلیدی دولت دانست و افزود: ما هم در همان راستا گام بر می داریم.
وی با ابراز خشنودی از انتخاب گالیکش به عنوان محل اجرای پروژه ترسیب کربن، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این پروژه برای کاهش استفاده بی رویه از جنگل ها، توسعه منابع طبیعی، بهبود شاخص منابع انسانی و ارتقای منزلت روستاییان گام های موثری برداشته شود.
به گزارش ایرنا، پیش ار این پروژه ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر در شرق گلستان نیز اجرایی شده و طبق برنامه اعلام شده، معاون نمایندگی دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در ایران و هیات همراه، امروز از نتایج اجرای این پروژه در چند روستای آزادشهر نیز بازدید می کنند.
به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ پروژه ترسیب کربن، پروژه ای است مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی.
ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی، احیای منابع طبیعی تخریب یافته منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه از جمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
7481/1860
خبرنگار: یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.