محمد فرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کانون فرسایش بادی در بخش دستگردان طبس قرار دارد و سال گذشته نیز در بخشی از آن بیابان زدایی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: 6 کانون بحرانی در شهرستان طبس داریم و در کانون های بحرانی بیشترین فرسایش خاک و حرکت شن های روان وجود دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس گفت: تاغ و رمس از جمله گیاهانی است که در منطقه کاشت و آبیاری می شود و این گونه ها کم توقع برای آب، مقاوم در برابر باد و برای مناطق کویری بهترین گونه هستند.
وی از انجام عملیات آبخیزداری برای کنترل سیل و رسوب در سدهای شهرستان طبس خبر داد و افزود: عملیات آبخیزداری در حوزه های سدهای نهرین، کریت و دره بید با اعتبار بالغ بر 16 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده است.
فرخی گفت: مطالعات حوزه آبخیز سد کریت در سال 82 با اعتبار ملی انجام و به مرور کار شده است و برخی سازه های آن هنوز ساخته نشده و براساس اطلاعاتی که مشاور داده است هر سال بنابر اعتباری که داده می شود کار صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: 50 درصد اعتبارات مدیریت بحران نیز ابلاغ شده که حدود یک میلیارد ریال است و قرارداد با پیمانکار منعقد شده و کار در حوزه آبخیز سد دره بید در حال اجراست.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس گفت: تعهد ما در حوزه های سد، کنترل سیل و رسوب در مسیر سدهاست و سدهایی که در پایین دست آبگیری می شوند پر رسوب نشوند و سازه هایی برای این منظور احداث می‌شود.
وی ادامه داد: این سازه ها با 2 هدف کنترل رسوب و تقویت چشمه ها و قنوات احداث می‌شوند.
فرخی گفت: عملیات بیابان زدایی و آبخیزداری و جنگل‌کاری مرتع و حفاظت و ترسیب کربن از محل اعتبارات استانی با اعتبار مصوب بالغ بر 4 میلیارد ریال نیز در دست انجام است.
وی افزود: این پروژه در سطح 110 هکتار در منطقه ملوند و دشت ده محمد در بخش دستگردان اجرا و طی آن تشتک هایی برای جمع آوری آب ایجاد شده، بذر کشت می شود و بعد از بارندگی بذرهای کاشته شده سبز می شوند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس بیان کرد: عملیات مرتع به منظور افزایش پوشش گیاهی و حفظ خاک صورت می گیرد.
به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی برای کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
از کل 5.5 میلیون هکتار مساحت شهرستان طبس 5.3 میلیون هکتار آن جزو اراضی ملی و در حیطه فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است که 3.4 میلیون هکتار آن بیابان، 1.6 میلیون هکتار مرتع و 168 هزار هکتار آن جنگل های طبیعی و دست کاشت است.
سطح عرصه های بیابانی طبس سه میلیون و 427 هزار و 300 هکتار است که 62 درصد از سطح اراضی شهرستان و 10 درصد از بیابان های کشور را شامل می شود.
مهمترین مناطق بیابانی شهرستان طبس شامل کویر لوت و کویر مرکزی است.
شهرستان طبس با 75 هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.