به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حسن وفایی ظهر امروز در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان گلستان اظهار داشت: به فرمان مقام معظم رهبری شورای راهبردی جمعیت در اردیبهشت ماه سال 1393 با 14 دستور در کشور آغاز به کار کرد.

وی تصریح کرد: بهداشت تحت عنوان افزایش نرخ باروری، تحکیم بنیان خانواد کاهش مرگ، پیگیری از آسیب‌های اجتماعی بیشترین سهم از سیاست‎های ابلاغی  مقام معظم رهبری در  14 بند شورای راهبردی جمعیت دارد.

مدیر کل ثبت‎احوال استان گلستان بیان داشت: بخش مهمی از چرخ تولید آمار به بررسی شاخص‎های جمعیتی بستگی دارد و شاخص‎های ولادت، وفات، طلاق و ازدواج شاخصه‎های حیاتی به شمار می‎روند و بدون این شاخصه‎ها نمی‎توانیم جامعه آماری را ارزیابی کنیم.

دهه 60 بیشترین آمار ولادت در استان گلستان

وفایی تاکید کرد: توانستیم با بهره‎گیری از فناوری‎های روز جامعه اهداف را دنبال کنیم و در سال 1395 با هدف بهبود وضعیت ازدواج و کاهش طلاق با تعاملی که با ثبت‎اسناد انجام دادیم همانند آمار وفات و تولد میزان ازدواج و طلاق در آمارهای ما به روز شده است.

وی با بیان اینکه این همکاری از سال 1395 انجام شده است، اظهار کرد: متولدین دهه 60 ما در کشور از یک آمار بسیار بالایی برخوردار بودند و بیشترین ولادت‎های ما در این دوران بوده است.

مدیر کل ثبت‎احوال استان گلستان با بیان اینکه کاهش ازدواج به علت کاهش جمعیت در دهه پس از دهه 60 است، گفت: ازدواج روند خود را طی می‎کند و باید در زمینه کاهش طلاق اقدام کنیم.

وفایی به وضعیت جمعیت  استان گلستان در مقایسه با کشور براساس آخرین وضعیت سرشماری سال 1395 اشاره کرد و گفت: با هماهنگی دیگر دستگاه‎های اجرایی که بیشترین مراجعه را دارند این آمادگی را داریم که مهاجرت‎ها را در استان گلستان به ثبت برسانیم.

وی بیان داشت: آخرین آمار جمعیت کشور بیش از 80 میلیون نفر است، افزود: از نظر رشد جمعیت در دنیا در جایگاه 18 قرار داریم.

کاهش 1.94 درصدی فوت در استان گلستان

مدیر کل ثبت‎احوال استان گلستان تاکید کرد : در سال 1395 در استان گستان 41 هزار و 493 ولادت به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته 4.7 درصد کاهش داشته است.

وفایی با بیان اینکه 8 هزار و 796 وفات در سال 1395 داشتیم، گفت: نسبت به سال گذشت 1.94 درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: 22 در هزار نفر نرخ ولادت ما در استان گلستان است و در کشور دهمین استان هستیم و بیشترین تعداد ولادت در شهرستان‎های گنبدکاووس، گرگان، آق‎قلا و کلاله است.

بیماری‎های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ و میر در استان گلستان

مدیر کل ثبت‎احوال استان گلستان یادآور شد: استان گلستان رتبه 25 در نرخ ثبت ولادت در کشور، رتبه 29 در نرخ ثبت ازدواج در کشور، رتبه سوم در میزان شهرنشینی در کشور و جزء 10 استانی هستیم که دارای بیشترین میزان سالمند را داریم.

وفایی بیان داشت: بیماری‎های قلبی و عروقی، اعلام و حالت بعد تعریف شده و حوادث بیشترین علل فوت در استان گلستان است و تعداد ثبت وفات به علت حوادث در سال گذشته کاهش داشته و همچنان بیشترین مرگ و میر مربوط به بیماری‎های قلبی و عروقی در استان است.

وی تاکید کرد: در  سال 1395، نسبت ازدواج به طلاق در استان 4.97 بوده است و این به این معنی است که تقریبا به ازای هر 5 ازدواج یک طلاق ثبت شده است.

مدیر کل ثبت‎احوال استان گلستان  با بیان اینکه 18 هزار و 608 ازدواج را در استان گلستان ثبت کردیم، افزود: نسبت ازدواج به طلاق در سال‎های 1390 تا 1395 به ترتیب 8.40، 7.87، 6.43، 5.62، 5.49 و 4.97 بوده است.

وفایی با بیان اینکه 3 هزار و 745 رویداد طلاق در استان گلستان در سال 1395 به ثبت رسیده، گفت: نرخ طلاق در استان گلستان 1.99 در هزار است و ماندگاری ازدواج یک تا دو ساله دارای سهم 10 درصد ، ازدواج با ماندگاری صفر تا 5 سال داری سهم 45.4 درصد، ازدواج با ماندگاری 5 تا 9 سال داری سهم 24.7 درصد  و ازدواج با ماندگاری صفر تا 9 سال بزرگترین سهم یعنی 70 درصد از کل طلاق‎های به ثبت رسیده در استان را شامل می‎شود.

وی گفت: استان گلستان نسبت به استان‎های کشور از نظر ولادت دهمین، وفات پازدهمین، ازدواج چهاردهمین و طلاق پازدهمین استان کشور است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625578
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.