سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در این پیوند گفت: نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری در ادامه سال رونق تولید (سال ۹۸) ، نشان از تاکید مضاعف بر مقوله تولید و اهمیت آن در بهرمندی جامعه از ثمرات آن است.

علیرضا نورانی به خبرنگار ایرنا افزود :انتخاب نام اقتصادی دیگر برای سال جدید حاکی از الزام به ایجاد بسترهای لازم برای تولید از سوی نظام اجرایی کشور دارد و اکثریت کارشناسان نیز اتفاق نظر دارند که برای دستیابی به این اهداف باید ارکان نظام اداری کشور به دور از تقسیم بندی قوای سه گانه و در قالب یک پیکره و سامانه هوشمند با توجه به شرایط حساس کشور راه های حرکت به جلو را انتخاب کنند.

به گفته وی تولید زیربنای اقتصاد هر کشور و عامل مهم توسعه روابط و مناسبات بین المللی به شمار می رود که به درستی از سوی مقام معظم رهبری به ابزار قدرت تعبیر گردیده که انجام اقدامات زیرساختی مناسب در توسعه تولید کشور طی سال های اخیر، حاکی از انتخاب سیاست های مهم و درست نظیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است.

نورانی اضافه کرد: ثمره حرکت ۱۰ ساله نظام اجرایی در لوای نام های اقتصادی سال های اخیر منجر به تصویب قوانینی گردیده که هریک از آن ها می تواند به تحقق جهش تولید منجر شود.

سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان تاکید کرد: همراهی نظام بانکی کشور با سیاست های تجهیز منابع دولت و همچنین استفاده مولد و هدفمند از دارایی های صندوق توسعه ملی از دیگر الزامات موفقیت در جهش تولید به شمار می رود.

نورانی همچنین اقدام مهم دیگر در زمینه جهش تولید را استفاده از ظرفیت منابع ارزی کشورهای همسایه در راه اندازی خطوط تولید مشترک عنوان کرد و افزود: اگر چه آمریکا با هم پیمانان خود سعی در وارد آوردن فشار حداکثری بر اقتصاد ایران دارد اما به برکت مقاومت ملت آگاه ایران، استکبار ستیزی به نشان خاص برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و تعدادی از دولت های منطقه که زمانی از سوی متحدان آمریکا در منطقه تحت فشار و در شرایط سخت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند حاضر به همکاری های مشترک اقتصادی در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی با کشور ما خواهند بود.

وی اضافه کرد: بهبود فضای کسب و کار از شعار تا عمل و تعریف شاخص های کاربردی و عملیاتی در این حوزه و مقایسه عملکرد استان ها در فواصل سه ماهه و رتبه بندی آن ها می تواند ضمن ایجاد رقابت شرایط بهبود سرمایه گذاری منجر به جهش تولید را مهیا کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان نیز معتقد است: جهش تولید،  فرمان مقام معظم رهبری برای سال جاری در ادامه رونق تولید در سال قبل است که نشان از اهمیت موضوع تولید از دیدگاه ایشان دارد.

قدرت اله عابدی با بیان این که نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید با هدف دستیابی به شاخص های مهم اقتصاد ملی و استفاده از عایدات آن در رفع مشکلات سال جاری اقتصاد کشور طراحی شده، افزود: با توجه به اثرگذاری مستقیم جهش تولید ملی در شاخص هایی چون نرخ اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، کسب درآمدهای مالیاتی توسط دولت و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای کالاهای مصرفی و موردنیاز در شرایط فعلی اقتصاد کشور که با تحریم های ظالمانه آمریکا روبروست، این شعار را می توان انتخابی هوشمندانه قلمداد کرد.

وی بیان کرد: نگاهی گذرا به حوادث طبیعی چند سال اخیر نظیر زلزله و سیل در چند استان و کنار هم قراردادن این موضوعات با تحریم های آمریکا که منجر به کاهش درآمدهای نفتی شد و توام گردیدن آن با هزینه های ناشی از شیوع ویروس کرونا و سربلندی ایران در همه این آزمون های دشوار نشان از وجود پایه های قدرتمند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور دارد و می توان ادعا کرد که همه این موفقیت ها  محصول اولیه و قابل برداشت از اقتصاد مقاومتی است.

عابدی گفت: اقتصاد مقاومتی و جا افتادن مفاهیم اولیه آن برای نظام اقتصادی کشور شرایط را برای سایر فرمان های استراتژیک اقتصادی نظیر رونق تولید و جهش تولید فراهم کرده که امید می رود دولت همچون سال های گذشته با تسهیل شرایط ریل گذاری عبور قطار موفقیت را به مرحله اجرا درآورد.

وی افزود: نبود وقفه در اجرای طرح های بزرگ ملی کشور مانند توسعه سواحل مکران و احداث خط آهن جنوب شرق به شرق و اتصال آن به شبکه ملی ریلی کشور می تواند زمینه جهش تولید و تحول اقتصادی را برای کشور و اثر گذاری بر اقتصاد مالی منطقه خاورمیانه رقم بزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.