خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: سرسبزی بهار و شکوفه درختان، انوار آفتاب و صدای پرندگان و مهاجرت پرستوها، صحنه های فریبنده و وسوسه انگیز بهار است که گلستانی ها آن را بارها با نو شدن طبیعت تجربه کرده اند.

رفتن به دامان طبیعت در عید نوروز و سیزده به در، از آیین های مشترک ایرانیان است که مردم با پناه بردن به جنگل ها و بوستان ها، از مواهب خدادادی آن بهره مند می شوند.

اما سال ۹۹ به گونه دیگری آغاز شد، مهمان ناخوانده ای که از اسفندماه وارد کشور شده، همه را به قرنطینه خانگی کشانده است. با توجه به اینکه ماندن در منزل، توصیه اول متخصصان علم پزشکی برای در امان ماندن از ویروس کرونا است لذا عقل حکم می کند که این سیزده به در را در منزل بمانیم تا سلامتی خود و دیگران و طبیعت را به خطر نیندازیم.

طبق آخرین اطلاعات علوم پزشکی از ابتدای شیوع بیماری، بیش از پنج هزار بیمار در گلستان بستری شده که از این تعداد چهار هزار بیمار بهبود یافته و از بیمارستان ها مرخص شده اند.

در این فاصله هم حدود ۱۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ فوت شده و روند درمان در بیمارستان های استان ادامه دارد.

وضعیت بیمارستان ها از نظر تخت های بیمارستانی، نسبت به روزهای نخست شیوع کرونا بهتر شده و بار مراجعات به بیمارستان ها کاهش یافته است. این امر نشان می دهد که اولاً مردم نسبت به گذشته به توصیه های بهداشتی بیشتر توجه کرده و دوم اینکه تجربه پزشکان در درمان بیماران بالاتر رفته است.

اما ۴۰ روز از همه گیری کرونا می گذرد و اگر مردم این روند را ادامه ندهند و قرنطینه را بشکنند، کادر درمانِ خسته که از پیک اول بیماری گذر کرده اند، در پیک دوم دچار آسیب خواهند شد.

اگر به خاطر بیاوریم که این روزها چه فشاری بر روی پرسنل بیمارستان وجود دارد، ماندن در منزل و ترک سیزده به در آسان شده و حتی به چشم هم نمی آید.

درست است که کرونا سبب شده امسال تصویری از رشد شکوفه های درختان و جوانه زدن گیاهان در ذهن ما ثبت نشود اما با همدلی زمان دیگری خواهد آمد تا این تجربیات را تکرار کنیم.

با توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی در گلستان، تفرجگاه های گلستان مسدود شده و امسال سیزده به در نخواهیم داشت چند روزی است که طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی در حال اجرا است و طبق همین طرح محدودیت ترد در مسیرهای برون شهری ایجاد و ممنوعیت ورود به تفرجگاه های اعمال می شود.

این محدودیت ها در گلستان هم اجرا شده و از روز اول اجرای طرح ورودی بسیاری از تفرجگاه ها مسدود شد.

با سهل انگاری جان دیگران را به خطر نیندازیم

استاندار گلستان در این خصوص گفت: این طرح برای کشور و استان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در همه شهرها به طور جدی اعمال شود.

هادی حق شناس با بیان اینکه نباید با سهل انگاری جان و سلامتی شهروندان را به خطر بیندازیم، افزود: در روز طبیعت نباید هیچ گونه ورود و خروجی از شهرهای استان صورت گیرد و هرگونه حضور در تفرجگاه ها ممنوع است.

وی افزود: مبنای اقدامات عدم تردد خودروهای غیرگلستانی در بین استان ها و حتی شهرستان ها است و بر این اساس رانندگان خودروها با ارائه یکی از سه مدرک هویتی کارت ملی یا کارت ماشین یا بیمه نامه خودرو اجازه تردد خواهند داشت.

حق شناس توضیح داد: این اقدامات با هدف حفظ سلامتی مردم و در راستای ممانعت از شیوع بیش از پیش این بیماری در موج دوم، از هشت تا ۱۵ فروردین اجرا شده و در صورت ضرورت تمدید خواهد شد.

حق شناس ادامه داد: پیش بینی می شود موج دوم این ویروس در فاصله ۱۰ تا ۱۵ فروردین بروز کند به همین دلیل تمامی تفرجگاه ها و پارک ها تعطیل خواهند بود.

۱۷ تفرجگاه در گلستان مسدود شد

در همین راستا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان هم گفت: تمام تفرجگاه ها و پارک های جنگلی گلستان تا ۲۲ فروردین مسدود است.

ابوطالب قزلسفلو افزود: در راستای طرح قطع زنجیره انتقال کرونا، ۱۷ تفرجگاه و پارک جنگلی در استان با نظارت ۴۵ اکیپ جنگلبانی و انتظامی استان مسدود شد.

قزلسفلو ادامه داد: همچنین راه های ارتباطی فرعی که برای دسترسی به تفرجگاه ها وجود دارد هم مسدود شده است.

فرماندار گرگان، هم به جزئیات اجرای طرح در گرگان اشاره کرد و گفت: تفرجگاه های قرق، النگدره، نارهارخوران، هزارپیچ و غیره تا پایان طرح مسدود شده است.

محمد حمیدی افزود: تفرجگاه توسکستان هم برای استفاده گردشگران و مسافران مسدود شده و تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی، فقط شهروندان استان سمنان می توانند از این محور عبور کنند.

وی بیان کرد: رفت و آمد روستاییان شاهکوه و چهارباغ هم با داشتن معرفی نامه از سوی دهیاران آنها امکان پذیر است.

با عزم همگانی که در بخش های مختلف درمان، گروه های جهادی، دستگاه های اجرایی ایجاد شده اگر مردم همت کنند و به توصیه های بهداشتی مانند قبل عمل کنند و جز به وقت ضرورت از منزل خارج نشود ظرف چند ماه آینده کرونا از جامعه رخت خواهد بست.

کارشناسان معتقد هستند که اگر سبک زندگی کرونایی تا چند ماه استمرار یابد و محیطی ایمن ایجاد شود آمار مبتلایان به مرور کاهش و به مرحله ای خواهد رسید که به صفر برسد. لذا برای عادی شدن اوضاع لازم است که همه همکاری لازم را داشته باشند و بدانند که اگر سلامتی آنها حفظ شود، اعیاد دیگر و سیزده به درهای دیگری هم خواهد آمد تا آنها، این مناسبت ها را جشن بگیرند و قضای دیدوبازدیدها را به جای بیاورند.

می توان سیزده به در را با برنامه ها و تفریحات سالم و مفرح در خانه گذراند و در کنار خانواده آن را به شکل خاص برگزار کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.