خلیل آقاجانلو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاداست (محدوده‌بندی) اراضی ملی این استان، اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۵ عملیات کاداست در حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی زنجان انجام شده بود و بعد از آن ۳۵۰ هزار هکتار در برنامه قرار گرفت که اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کاداست اراضی جهت تعیین دقیق حدود و ثغور اراضی ملی و مستثنیات قانونی آن‌ها صورت می‌گیرد.

آقاجانلو ابراز کرد: پنج پروژه آبخیزداری استان زنجان نیز با مجموع اعتبار حدود ۳۵ هزار میلیون ریال اجرا شده که آماده افتتاح در دهه فجر است.

این مسؤول، حفظ و حراست از منابع طبیعی را بسیار ضروری خواند و گفت: مشاهده اثرات تخریب منابع طبیعی، زمانبر بوده و طبیعت، نتیجه تخریب را در بلندمدت نشان می‌دهد و شاید زمانی باشد که نتوان چاره‌ای اندیشید لذا در حفظ و حراست از آن باید کوشا بود.

وی با بیان اینکه مردم نیز در حفاظت از منابع طبیعی باید مسؤولان را کمک کنند، ابراز کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و یا تعرض و تصرف اراضی ملی می‌توانند طی تماس با شماره ۱۵۰۴ گزارش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه منابع طبیعی به ۲ گروه تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند، گفت: منابع تجدیدناپذیر مانند نفت، گاز و معادن بعد از مدتی به اتمام می‌رسند اما منابع تجدیدپذیر مانند خاک، آب، پوشش گیاهی و درختان در صورت استفاده اصولی و صحیح، هر سال می‌توانند تجدید حیات یافته و خدمات مختلف به انسان‌ها ارائه دهند.

وی در خصوص اهمیت منابع طبیعی، اظهار داشت: هم در دین مقدس اسلام و آیات و روایات مختلف به اهمیت و حفظ منابع طبیعی تاکید شده و هم در فرهنگ ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفته که نمونه شاخص آن فرهنگ درختکاری به عنوان نمادی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی است.

آقاجانلو افزود: از نظر علمی نیز از خاک، آب، پوشش گیاهی و درختان به عنوان منابع پایه، نام برده می‌شود و اگر یکی از این منابع نباشد و یا کم باشد، زندگی مردم و امنیت جامعه به خطر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: خاک برای تولید غذا و تامین مواد غذایی است و آب، منبع بسیار مهم و حیاتی بوده و پوشش گیاهی نیز ضمن اثرات زیست‌محیطی در اقتصاد نیز تاثیرگذار است و به همین دلیل هیچ قیمتی نمی‌توان بر روی این منابع گذاشت.

آقاجانلو افزود: مسائل دیگر مانند گیاهان دارویی، ذخایر ژنتیکی و برخی اثرات ناشناخته نیز که گاهی بر اثر تحقیقات علمی به دست می‌آیند از دیگر تاثیرات و فواید منابع طبیعی به شمار می‌روند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: وجود و حفاظت از منابع طبیعی، یکی از اهداف و برنامه‌هایی است که کشورهای پیشرفته به آن واقف بوده و هرگونه برنامه توسعه در بخش‌های مختلف اعم از صنعتی و کشاورزی با نگاه پایداری و حفظ منابع طبیعی، عملیاتی می‌شود.

وی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای در سطح کشور به منابع طبیعی شده و اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافته که امیدواریم ادامه پیدا کرده و آینده روشنی در این عرصه شاهد باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.