به گزارش ایرنا، غلامرضا تاجگردون روز دوشنبه در نشست بررسی روند احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان افزود: تاکنون مالکان 2 هزار و 140 واحد مسکونی برای نوسازی مراجعه کرده اند.
وی بیان کرد: یک هزار و 800 واحد شرایط بازسازی داشته اند که تاکنون یک هزار و 630 واحد مجوز بازسازی دریافت کرده اند.
تاجگردون تصریح کرد: بازسازی 800 واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان به پایان رسیده و مالکان در آنها سکونت دارند و ساخت 200 واحد در مرحله نازک کاری و 300 واحد نیز در حال اجراست.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح احیای بافت فرسوده این شهر در قالب تسهیلات و طرح های بازآفرینی هزینه شده که تنها 6 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی تامین اعتبار شده است.
تاجگردون گفت: تعداد واحدهای مسکونی فرسوده شهر دوگنبدان پنج هزار و 200 واحد است که براساس برنامه ریزی تا پایان سال جاری یکهزار و 800 واحد نوسازی می شود.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجرایی شدن این طرح افزون بر ساخت خانه های ایمن برای ساکنان فقیرنشین پایین شهر، دگرگونی سیمای شهر و چهار برابر شدن ارزش دارایی های مردم را سبب شده است.
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این آیین گفت: طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان به عنوان یک الگوی موفق در سایر مناطق کشور قابل اجراست.
عزیزالله مهدیان افزود: همت مضاعف مسئولان، بانک ها و دستگاه های اجرایی استانی،شهرستانی و مشارکت مردم در این طرح ستودنی است.
وی با اشاره به 2.5 برابر شدن قیمت آهن آلات از مسئولان خواست برای شتاب بخشی به این طرح برنامه ریزی ویژه ای کنند.
مهدیان ابراز داشت: کارگروهی متشکل از صنعت معدن تجارت، کارشناسان بنیاد مسکن و سایر مسئولان مرتبط تشکیل شود تا درباره این موضوع اقدام شود.
مهدیان ابراز داشت:تجربه های طرح احیای بافت های آسیب دیده از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در استان های گلستان و کرمانشاه نشان داد که برای تامین مصالح ساختمانی نیز باید در کنار مردم بود.
فرماندار گچساران نیز گفت: تخریب واحدهای مسکونی به صورت رایگان به مالکان 30 تا 40 میلیون ریال کمک کرده است.
عبدالرحیم رحیمی با اشاره به تشکیل جلسه های زیاد جهت جلب مشارکت مردم در مساجد،هماهنگی با بانک ها، نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی برای حمایت های ویژه،شهرداری برای تسهیل در تخریب و اعطای مجوز و اجرای طرح های بازآفرینی شهری افزود: طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان دستاورد تلاش مجموعه ای از مسئولان و خدمتگذاران مردم است.
وی با بیان اینکه در کمتر از 10 درصد از مساحت شهر دوگنبدان معادل 164 هکتار 25 درصد از مردم سکونت داشتند که عمدتا در خانه های گچ و سنگ با دیوارهایی با قطر 50 تا 60 سانتیمتری سکونت داشتند ابراز داشت: با توجه به هشدار کارشناسان مبنی بر امکان فاجعه انسانی در صورت وقوع بلایای طبیعی طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان به صورت پایلوت کشوری اجرایی شد.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که از سال 1387 تصویب شد چندین سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود و در سال 1394 عملیات اجرایی آن شروع شد.
20 هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن هستند که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز آنها را تهدید می‌کند و این طرح فرصتی برای کاهش این آسیب‌هاست.
شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با 100 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.