تنی چند از اهالی روستای صوفی شیخ داز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن انتقاد از دستگاه های اجرایی مرتبط شهرستان و استان گلستان خواستارتسریع در ترمیم و بازسازی قطعه 400 متری جاده مذکور، قبل از بروز هرگونه حادثه ناگوار شدند.
دهیار روستای صوفی شیخ داز با ارائه ده ها قطعه عکس، نامه ها و مکاتبات صورت گرفته با دستگاه های اجرایی در ارتباط با پیشروی تخریب های صورت گرفته ناشی از ریزش ارتفاعات مشرف به جاده و خطر تخریب واحدهای مسکونی، از مسدود شدن موردی این جاده در ایام بارانی و همت اهالی روستا برای بازگشایی آن خبر داد.
عیسی قره باش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان کلاله علاوه برداشتن جاده اصلی جنوبی در مسیر کلاله - گالیکش - مینودشت به گنبدکاووس، جاده دیگری تحت عنوان جاده شمالی کلاله به گنبد دارد که اهالی ده ها روستای شمال این شهرستان را به گنبد کاووس ارتباط می دهد.
وی ادامه داد: محورشمالی یاد شده که مسیر تردد ساکنین چندین روستا و زوار و گردشگران مجموعه زیارتی خالدنبی (ع) نیز می باشد، به هنگام بروز حوادثی مانند سیل های دهه 80 که با مسدودشدن محور اصلی کلاله به گنبد همراه بود، در کمک رسانی به آسیب دیدگان وبرقراری ارتباط مطمئن بین شهرستان های مذکور نقش اساسی دارد.
وی اظهارکرد: این جاده پس ازعبور از داخل بخش اصلی روستای صوفی شیخ داز، از طریق یک قطعه سرازیری به طول 400 متر به سوی روستای حاجی قوشان وچند روستای دیگر به سوی گنبدکاووس ادامه مسیر می دهد.
دهیار صوفی شیخ دازافزود: بیش از 10 سال از احداث و آسفالت این جاده می گذرد و مجری پروژه با وجود اینکه می دانست 400 متر از جاده در محدوده این روستا، سرازیری است و آب های ناشی از بارندگی و آب های سطحی از طریق این قطعه هدایت و به رودخانه فصلی آجی سو می ریزد، کانال هدایت آب های سطحی در دو طرف جاده پیش بینی نکرده است.
وی افزود: عدم مدیریت صحیح در اجرای پروژه، مشکلات عدیده ای برای اهالی روستای صوفی شیخ داز و ده ها روستای مسیر جاده شمالی کلاله به گنبد فراهم کرده است.
وی به فرسایش شدید خاک تپه ها و ارتفاعات مشرف به جاده اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده که واحدهای مسکونی تعدادی از اهالی روستا که در دو طرف بخش سرازیری جاده مذکور واقع است، با خطر تخریب مواجه باشند.
وی افزود: فرسایش و ریزش خاک و سنگ تپه های مشرف به جاده و مسدود شدن آن از دیگر مشکلات این محور است که تسریع در اجرای عملیات بهسازی این پروژه را ضروری کرده است.
یک معتمد روستا نیزتصریح کرد: مسئولین دستگاه های اجرایی قبل از وقوع حادثه ای ناگوار بایستی در جهت بهینه سازی پروژه هایی که ناقص اجرا شده، اقدام نمایند.
آی محمد قره باش اظهارکرد: سرازیری مورد بحث که گرفتاری های متعددی را برای اهالی روستای صوفی شیخ داز ایجاد کرده، بخشی از جاده اصلی است و وظیفه ذاتی اداره راه و شهرسازی است که با وجود قرار گرفتن در طرح هادی، بهسازی و عملیات اجرایی این پروژه را به عهده بگیرد.
وی همچنین گفت: با توجه به پیگیری های متعددی که دهیار روستا از طریق دستگاه های اجرایی، نماینده سابق و فعلی مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی داشت، هیچ اقدامی برای اجرای این پروژه صورت نگرفته و با این روند، بروز حوادث تلخ همانند ریزش خاک وسنگ از تپه های مشرف به جاده به روی خودروهای عبوری از جاده و یا تخریب منازل مسکونی که در حاشیه این قطعه از جاده قرار دارند، دور از انتظار نیست.
یک عضو شورای اسلامی روستای صوفی شیخ داز نیز گفت: 23 خانوار در دو طرف جاده مذکور سکونت دارند و در هر بارندگی نیز تخریب طرفین جاده به سوی این واحدهای مسکونی گسترش پیدا می کند.
غفور قره باش ادامه داد: اگر پیشروی و تخریب تپه های دو طرف جاده به این صورت به طرف واحدهای مسکونی ادامه پیدا کند، قبل از بروز هر حادثه ای بایستی اهالی این بخش از روستا با تحمل هزینه های سنگین به محلی امن کوچ داده شوند.
وی تصریح کرد: لازم است دستگاه های اجرایی به خصوص بنیاد مسکن کلاله با احداث کانال هدایت آب های سطحی در دو طرف جاده و تمهیدات دیگر، از بروز هرگونه حادثه تلخ جلوگیری نمایند.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کلاله در پاسخ به نگرانی ها و مشکلات اهالی روستای صوفی شیخ داز، به خبرنگار ایرنا گفت: قطعه سرازیری جاده که در مسیر محور عبوری روستای مذکور قراردارد، براساس مقررات مشمول طرح هادی روستا است.
سید مجتبی حسینی افزود: طرح ترمیم و بازسازی پروژه مورد اشاره روستاییان، تهیه و به استان ارسال شده برای اجرای آن در انتظار اختصاص اعتبار لازم می باشیم.
مدیر بنیاد مسکن کلاله همچنین گفت: 23 خانوار از اهالی دو طرف جاده که در منطقه فرسایش خاک و تخریب قرار دارند، برای جلوگیری از بروز هرحادثه ناگواری درطرح جابجایی قراردارند و برای اجرای این پروژه نیز در انتظار ابلاغ بودجه لازم هستیم
روستای صوفی شیخ دازبا 417 خانوار و یک هزار و 402نفر جمعیت، درفاصله حدود20کیلومتری شمال مرکز شهرستان کلاله در شرق استان گلستان قرار د ارد.
7478/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.