عبدالله بهمنش روز یکشنبه در نشست مدیریت بحران و ستاد پیشگیری از آنفلوانزای حاد پرندگان در یاسوج، اظهار داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بین پرندگان و انسان مشترک بوده که ویروس نوع A آن به شدت واگیردار و کشنده است.
وی افزود: با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان ورود هر گونه پرنده زنده یا محصولات آن از اصفهان به این استان بدون نظارت دامپزشکی خطر گسترش این بیماری را افزایش می دهد.
مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمدبیان کرد: تدابیر کافی برای پیشگیری سریع و به موقع از این بیماری باید اندیشیده شود تا تلفات انسانی به حداقل برسد.
وی عنوان کرد: از اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از انتشار این بیماری می توان به جمع آوری بازارچه های خرید و فروش پرندگان زنده به صورت زنده فروشی، کنترل دقیق ورودی های استان به منظور جلوگیری از ورود غیر قانونی پرنده زنده و یا محصولات آن به کهگیلویه و بویراحمد و افزایش آگاهی عموم در مورد این بیماری اشاره کرد.
بهمنش تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی انتقال این بیماری زنده فروشی پرندگان در ورودی های استان است.
وی ابراز داشت: سال گذشته با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال این بیماری در استان مهار شد.
مدیرکل اداره دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 1395 حدود 180 جایگاه زنده فروشی طیور از جمله مرغ فروشی در شهرستان های بویراحمد و دنا جمع آوری شد.
برخی پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی در کنار افزون بر 10 رودخانه و دریاچه 2 سد کوثر و شاه قاسم در کهگیلویه و بویراحمد فرود می‌آیند.
وی بیان کرد: سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 7 کانون کهگیلویه وبویراحمد کنترل شد.
سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شد که تعدادی مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف شدند.
همچنین تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.
هم اینک 60 کشور درگیر بیماری فوق حاد پرندگان در جهان هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هدف این نشست در ابتدا پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده پیش از آنکه به معدوم سازی و دیگر اقدامات رفع این بیماری نیاز باشد.
وی افزود: لزوم پیشگیری از شیوع آنفلانزای فوق حاد پرندگان همانند بیماری اچ آی وی حساس و حیاتی است.
پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی؛ افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
علایم بالینی در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبولهای سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود.
این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود البته تا یک هفته بعد از مشاهده علایم نیز مرگ اتفاق افتاده است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: علیزاده
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.