به گزارش ایرنا، سید بهنام پاد، روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز 11 دی مقارن با تأسیس شرکت آبفای شهری برگزار شد، اظهار داشت: این 2 طرح که به دلیل کمبود اعتبار و مسائل دیگر سال‌ها راکد بود با تلاش مسئولان محلی و نماینده مردم پس از بازگشت به چرخه فعالیت هم اینک در مراحل پایانی اجرا هستند.
وی بیان کرد: در سه سال اخیر 300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب دوگنبدان هزینه شده است.
رئیس آبفای شهری دوگنبدان بیان کرد: فاز نخست تصفیه خانه شهر دوگنبدان که تابستان امسال به بهره برداری رسید در سال 1390 تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
وی بیان کرد: فاز دوم این طرح نیز که نیز تا سال 90 کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت هم اکنون 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پاد میزان اعتبار تصویب شده برای تصفیه خانه شهر دوگنبدان در سال 95 را 147 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تاکنون 22 میلیارد و 200 میلیون ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.
به گفته وی در سال 94 تمام اعتبار مصوب شده برای تصفیه خانه شهر دوگنبدان که 32 میلیارد ریال بود جذب و هزینه شد.
پاد گفت: با بهره برداری از این طرح که تا پایان امسال انجام خواهد شد، نیاز این شهر برای جمع آوری فاضلاب تا چشم انداز 20 ساله برطرف خواهد شد.
وی بیان کرد: طرح برای حفاظت از منابع آب رودخانه زهره، سفره‌های آب زیرزمینی و حفظ سلامت عمومی مردم این شهر اهمیت حیاتی دارد.
به گفته وی با اجرای این طرح علاوه بر صیانت از محیط زیست و پیشگیری از ورود فاضلاب خام به رودخانه‌ها امکان استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب برای مصارف آبیاری فضای سبز فراهم خواهد شد.
پاد ابراز کرد: فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب شهر دوگنبدان با ظرفیت 25 هزار مترمکعب در شبانه روز تابستان امسال بهره برداری شده است.
وی دبی متوسط فاضلاب دوگنبدان را 246 لیتر در ثانیه و دبی حداکثر این طرح را 600 لیتر در ثانیه ذکر کرد.
رئیس آبفای شهری دوگنبدان تعداد مشترکان آب و فاضلاب این شهر را به ترتیب 32 هزار و 40 و پنج هزار و 648 مشترک ذکر کرد.
رئیس آبفای شهری دوگنبدان گفت: طرح اتصال رینگ مخازن انتقال آب سد کوثر به این شهر در کهگیلویه و بویراحمد 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تأمین اعتبار در سال 96 به بهره برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: امسال 137 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مهم تصویب شد ولی تاکنون هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.
پاد بیان کرد: در صورت تأمین اعتبار طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان در سال 96 بهره برداری می‌شود و آب آشامیدنی مردم شهر دوگنبدان تا 20 ساله آینده به صورت مطلوب تأمین خواهد شد.
رئیس اداره آبفای شهری دوگنبدان ابراز کرد: برای تکمیل این طرح 11 کیلومتر شبکه انتقال، سه دستگاه مخزن تعادلی، شیرآلات و تعمیر بخش‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شده مورد نیاز است.
پاد بیان کرد: این طرح از محل روستای «آبگرمو» تا مخزن پنج هزار متر مکعبی کوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر دوگنبدان در حال اجراست.
وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح 40 کیلومتر خط انتقال اجرا شد و در صورت بهره برداری سالانه 14 میلیون متر مکعب آب برای مردم شهر دوگنبدان تأمین خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این با یادآوری اینکه بسته شدن سهمیه تخصیصی دلیل اصلی راکد شدن طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان بود گفت: 11 میلیون متر مکعب آب برای تأمین آب آشامیدنی شهر دوگنبدان اختصاص و در هفته گذشته ابلاغ شده است.
غلامرضا تاجگردون بیان داشت: با اشاره به اهمیت تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم از سویی و کم شدن منابع آب سفره‌های زیرزمینی گچساران از سوی دیگر گفت: شتاب بخشی در اجرای این طرح ضروری است.
غلام رضا تاجگردون تصریح کرد: لغو مجوز تخصیص آب در دولت‌های قبلی از دلایل اصلی طولانی شدن روند اجرای آن بود که با تلاش فراوان تخصیص جدید ردیف اعتباری برای آن گرفته شد.
وی گفت: تکمیل این طرح علاوه بر بالا بردن افزایش شاخص سلامت و بهداشت نقش اثرگذاری در رفاه مردم که تعداد زیادی از آنها ناچار به استفاده از آب معدنی هستند را به دنبال دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میلیاردها تومان سرمایه کشور برای اجرای طرح آبرسانی سد کوثر به شهر دوگنبدان هزینه شده است بر لزوم تکمیل و بهره برداری از آن تاکید کرد.
افتتاح طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان و بهره‌مندی از آب این سد آرزویی است که برای مردم این شهر یکصدهزار نفری 13 ساله شده است.
طرحی که با وجود پیشرفت فیزیکی 96 درصدی عملیات انتقال خط لوله در مرحله اتصال رینگ مخازن ناتمام و تخصیص آب آن لغو شد.
نامطلوب بودن آب آشامیدنی این شهر گرمسیری و کاهش 20 متری آب سفره‌های زیرزمینی به دلیل استفاده در آب آشامیدنی اهمیت تحقق آرزوی چندین ساله مردم را دو چندان کرده است.
در حالی که سد کوثر آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم کشور را تأمین می‌کند، اما مردم این شهرستان در 50 کیلومتری سد عظیم کوثر از آب آشامیدنی سالم بهره کافی ندارند.
عملیات اجرایی این طرح از سال 83 شروع شده است.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.