آراش مصلح روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار برای ترمیم طرح های تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی در حال بهره برداری مانند ناصرآباد، ده شیخ،گرگو،کلاچو،گچ ممبی و تنگ سبو پیس بینی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح های تغذیه مصنوعی برای کنترل سیلاب ساخته می شوند در زمان بارندگی های شدید دچار آسیب می شود و نیازمند اعتبار برای نوسازی هستند.

 تصریح کرد: هفت طرح تغذیه مصنوعی استان ظرفیت ذخیره ۱۶ میلیون متر مکعب آب را دارند.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح های تغذیه مصنوعی بانفوذ سیلاب به درون آبخوان علاوه برافزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی سبب کنترل سیل و حفاظت از خاک نیز می‌شود.
وی افزود:یکی از راهکارهای مناسب و کارآمد برای استفاده بهینه از روان آب ها به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده از شبکه‌های پخش سیلاب است.
مصلح ابراز داشت:این طرح  ها افزون بر کاهش خسارت های ناشی از سیل، در افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی، احیای مراتع و بیابان زدایی نقش مهمی دارد.

مصلح با اشاره به وجود ۱۵ دشت در کهگیلویه و بویراحمد که در سال های گذشته به طور میانگین ۱۰.۳متر افت داشته است تصریح کرد: طرح های تغذیه مصنوعی بهترین راهکار برای بهره وری بهینه از منابع آب و خاک است.

وی عنوان کرد: میانگین بارش سالیانه باران در استان ۶۷۵ میلیمتر و ۲.۵ برابر میانگین کشور است که این آمار ضرورت توجه به کنترل روان آب ها را بیشتر کرده است.

مصلح  افزود: میزان نزولات جوی سالیانه کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲.۶ درصد آب تجدیدپذیر کشور است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.