داود طالبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از این طرح ها عملیات سنگ و ملات گلچشمه با حجم 500 متر مکعب ذخیره آب است که بر روی یکی از رودخانه های فصلی این حوزه اجرا می شود.
وی اظهارکرد: اجرای این طرحه چهار هزار و 500 هکتار از مساحت بالادست این حوزه را تحت پوشش و کنترل قرار می دهد.
طالبی، هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از بروز سیلاب بیان کرد و افزود: طرح های مهار سیلاب با افزایش نفوذ پذیری بارش ها و کاهش سرعت تخریبی آن ها در قالب بندهای سنگ و ملات و بندهای گابیونی اجرا می شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات ادامه داد: با اجرای این طرح هرز آب ها تغذیه منابع زیر زمینی کنترل و از خسارت های احتمالی سیل جلوگیری می شود.
وی، طرح دیگر را ساخت سد زیرزمینی در حوزه آبخیز نینه بیان کرد و افزود: این طرح در حوزه آبخیز نینه بر روی یکی از رودخانه های فصلی که باعث بروز سیلاب می شود و 2 سد زیرزمینی با حجم 600 متر مکعب انجام خواهد شد.
وی اظهارکرد: هدف از ساخت این سدها جلوگیری از سیلاب و کاهش اثرات تخریبی آن، ذخیره آب تا عمق هشت متری ،اجازه نفوذ آب به سطوح پایین تر، تغذیه قنات و چاه های اطراف، تثبیت آبراهه و جلوگیری از فرسایش و حمل رسوبات است.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها از دلایل بهره وری نشدن از بارش ها در این شهرستان است که ساخت این سدها را در این حوزه های آبخیز ضروری می کرد.
طالبی افزود: با اجرای این طرح ها با اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون ریال زمینه اشتغال 120 نفر روز در این شهرستان فراهم شده است.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات افزود: طرح های آبخیزداری شهرستان ازسال 72 تاکنون 101بند خاکی، 30بند سنگ و ملاتی، 185 توری سنگی و 355مورد خشکه چین بوده است.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی، 186 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد که 14 هزار هکتار آن را مراتع غنی، 45 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه را مراتع فقیر شامل می شود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.