به گزارش ایرنا محمد فرامرز پنجشنبه در سومین نشست کمیته مدیریت جامع حوزه های آبخیز شهرستان شیروان اظهار کرد: اعتبار این طرح در سال جاری 7 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده که نگاه مسئولین به این طرح مثبت است.
وی مساله آب و خاک را از مسائل اساسی پروژه بین المللی منارید عنوان کرد و گفت: هم اکنون این طرح در بجنورد، شیروان و مانه و سملقان در دست اجرا است.
فرامرز با بیان اینکه معیشت اکثریت مردم این استان دامپروری و کشاورزی است افزود: سیل و فرسایش خاک، عدم مدیریت یکپارچه، توسعه نامتوازن در بخش اقتصادی، مهاجرت و رفاه اجتماعی پایین از جمله مشکلات در اجرای این طرح است.
مسئول پی گیری پروژه بین المللی منارید خراسان شمالی تنوع اقلیمی آب و هوایی، پوشش گیاهی، کشاورزی و دامداری، گیاهان دارویی و اکوتوریسم را از ظرفیت های حوزه این طرح ذکر کرد.
فرماندار شیروان گفت: هم اکنون منابع طبیعی پرچم دار توسعه روستایی شده است و در حوزه های مختلف فعالیت می کند.
امین رضا مرآتی با اشاره به پروژه منارید اظهار کرد: پروژه منارید شروع یک حرکت است و نباید به عنوان یک پروژه به آن نگاه کرد بلکه شروع یک حرکت بزرگ مردمی برای توسعه است که دولت رویکرد خوبی به بحث توسعه روستایی دارد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد شیروان اقتصاد روستایی است گفت: باید در روستا دانش بومی را افزایش و باورهای مردم را تغییر دهیم و افراد به صورت فرد به فرد توانمند شوند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: پروژه منارید در سه روستای قلهک، سرداب و تفتازان این شهرستان در گستره 60 هزار هکتار در دست اجرا است.
هادی جواهری اظهار کرد: همبستگی و انسجام سازمانی، شناسایی و رفع خلاها و موانع قانونی از جمله اهداف اجرای این طرح است که در سه حوزه عمرانی، معیشتی و آموزشی کارهای خوبی انجام شده است.
وی احداث کانال انتقال آب، آبشخور، کشت گل محمدی، کشت باریجه، نساجی، پرواربندی، حمام ضد کنه، ریسندگی و بهداشت و دام را از جمله اقدامات صورت گرفته در روستاهای پروژه منارید در این شهرستان عنوان کرد.
جواهری با بیان اینکه تعداد گروه های خرد روستایی این شهرستان در این طرح، 55 گروه است، افزود: امید است با مشارکت و پی گیری مردم بتوانیم به نتایج خوب و موفقی در حوزه شهرستان دست یابیم.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.