عبدالله محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متوسط میزان برداشت محصول چغندرقند از هر هکتار اراضی محلات در سال زراعی جاری 65 تن است در حالی که این شاخص در کشور 45 تا 50 تن اعلام شده است.
وی، کاشت مکانیزه، افزایش اطلاعات کشاورزان، استفاده از بذر مرغوب، سازگار و اصلاح شده، به کارگیری عناصر ریز مغذی، استفاده بهره برداران از آموزش های ترویجی و بهره گیری از دانش نوین را از دلایل افزایش محصول تولیدی چغندرقندر در محلات بیان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت:سطح زیر کشت چغندرقند در محلات در سال زراعی جاری 130 هکتار بود.
وی ادامه داد: برای نخستین بار کاشت محصول چغندرقند به صورت نشا در سال زراعی جاری در سطح 2 و نیم هکتار از اراضی کشاورزی محلات اجرا شد که نتیجه این کاشت رضایت بخش است.
محمودی بیان کرد: کاهش سه نوبت آبیاری، پایین آمدن هزینه های تولید، تراکم بیشتر تا 10 عدد در هر متر و کنترل بهینه آفات و علف های هرز از مزایای کاشت این محصول به صورت نشائی است.
مدیرجهاد کشاورزی محلات افزود: به منظور ترغیب کشاورزان به این نوع کاشت برای بهره وری بیشتر با توجه به کاهش منابع آبی تسهیلات ویژه ای پرداخت می شود.
به گفته محمودی برداشت محصول چغندر قند تا آخر آذر ماه سال جاری در این شهرستان ادامه داد و پیش بینی می شود هفت هزار و 200تن محصول تولید شود.
محمودی گفت: محصول برداشت شده چغندر قند به کارخانه های قند استان اصفهان برای فرآوری و تبدیل به محصولات گوناگون ارسال می شود.
وی تصریح کرد: عیار محصول چغندرقند در محلات 18 تا 22 درصد است و این شهرستان دومین تولید کننده چغندرقند در استان مرکزی است.
محمودی خاطرنشان کرد: 15 بهره بردار چغندر قند در شهرستان محلات به طور مداوم این محصول را کشت می کنند.
محلات واقع در جنوب استان مرکزی است که 50 هزار نفر جمعیت دارد و مهمترین محصول زراعی آن ،گندم، جو، چغندرقند و ذرت علوفه ای است.
این شهرستان به قطب تولید گل و گیاه و سنگ نما در کشور شهرت دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.