مهدیار جودکی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان بارندگی در شهرستان آشتیان در 2 روز اخیر به 28 ونیم میلیمتر رسید که این میزان و شدت بارندگی منجر به جاری شدن سیلاب در نواحی آبخیز شهرستان شد.
وی افزود: به دلیل وجود سازه های اجرا شده آبخیزداری از جمله سدها، بندهای خاکی، سنگ و سیمان و عملیات های گابیونی و طرح پخش سیلاب در سطح حوضه های آبخیز این شهرستان، وقوع سیل مهار شد.
جودکی توضیح داد: وقوع سیل افزایش ارتفاع آب رودخانه، مسیل و بیرون زدن آب از آن و اشغال بخشی از دشت‌های حاشیه رودخانه را در پی دارد که با غرقابی کردن منطقه باعث وارد آمدن خسارات بر ساختمان و تاسیسات عمومی شده و تلفات انسانی و دامی را به بار می آورد.
وی بیان کرد: در بازدیدهای میدانی از کلیه سازه های آبخیزداری آشتیان، حجم بالای بارندگی در 2 روز اخیر باعث پر شده اکثر سدها و بندهای و سر ریز شدن آن ها شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آشتیان، هدف از ایجاد بندهای خاکی را کنترل سیلاب و تغذیه سفره های آب زیر زمینی منطقه دانست و گفت: این بندها با توجه به حجم مخازن قابلیت ذخیره سازی میزان قابل توجهی از سیلاب را دارند و افزایش این حجم و مخازن باعث سرریز آنها می شود.
وی اظهار کرد: سازهای آبخیزداری مذکور علاوه بر تغذیه سفره های آب زیرزمینی از خسارات احتمالی سیلاب های فصلی در پایین دست جلوگیری می کنند.
جودکی تصریح کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در سنوات گذشته نقش مهمی در حفاظت خاک، کنترل سرعت و خسارات ناشی از سیلاب و تغذیه سفره های آب زیر زمینی، چاه ها و قنوات موجود در منطقه داشته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آشتیان افزود: عملیات اجرایی طرح آبخیزداری حوضه های آبخیز شهرستان از سالیان گذشته آغاز شده است و این مهم به صورت مستمر تا اجرای کل طرح های پیش بینی شده ادامه می یابد.
شهرستان آشتیان با جمعیت بیش از 16 هزار نفر و مساحت هزار و 239 کیلومتر مربع به عنوان کوچکترین شهرستان استان مرکزی در مرکز استان و شمال شهرستان اراک قرار دارد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.