محمدرضا کایدونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها شامل ساماندهی شرکت های حفاری، اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی و نجات آب، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری، تقویت و استقرار گشت و بازرسی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی است.
وی با بیان این که یکی از هدف های اجرای این طرح پیاده سازی مدیریت مشارکتی است ، افزود: کشاورزان و مالکان چاه ها ، مسئولیت حفاظت و بهره برداری مناسب از این منابع را برعهده می گیرند.
وی ابراز کرد: میانگین بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد 735 میلی متر است که این میزان در سال گذشته به 260میلی متر کاهش یافت.
کایدانی ادامه داد: یک هزار و 16 حلقه چاه غیر مجاز در این استان وجود دارد که سالانه 62 میلیون و 85 هزار متر مکعب آب توسط آنها برداشت می شود.
وی گفت: سه هزار و 392 حلقه چاه دارای مجوز در این استان تاکنون حفر شده که سالانه 287 میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.
وی تصریح کرد: تصویب طرح های توسعه کشاورزی در سال های گذشته، نبود مطالعات کافی درباره تاثیر سدها بر منابع زیر زمینی، افزایش سطح زیر کشت افزون بر پتانسیل منابع آب زیر زمینی، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت اضافه از چاه های مجاز، پایین بودن بهره وری در بخش های مصرف بویژه کشاورزی از دلایل مهم بروز مشکلات کم آبی در این استان است.
افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.