مهدی غیب الهی روز دوشنبه در حاشیه آموزش اعضای شوراها، دهیاران و کشاورزان پیش رو تولید محصول گلخانه ای شهرستان به خبرنگار ایرنا افزود: علت افزایش محصول، افزایش سطح زیرکاشت از 5.36 هکتار درنیمه نخست پارسال به هفت هکتار در نیمه دوم سال گذشته است.
وی با بیان اینکه 10نفر در این عرصه فعالیت دارند، اظهارکرد: محصولات گلخانه ای شامل خیارسبز ، فلفل ، گوجه فرنگی و سبزی است.
وی با بیان اینکه محصول برداشت شده ، علاوه بر مصرف شهرستان به شهرهای همجوار ارسال شد، ادامه داد: در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی با توجه به شرایط بحران کم آبی ، زیرساخت های لازم برای توسعه کاشت محصول گلخانه ای فراهم است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: محصولات گلخانه ای علاوه بر ایجاد 200نفر اشتغال مستقیم و ارزش افزوده ، نقش تاثیرگذاری در صرفه جویی مصرف آب دارد.
این مسئول بخش کشاورزی یادآور شد: اعمال مدیریت صحیح در گلخانه ها ، نظارت کامل بر عملیات کاشت ، داشت و برداشت و تغذیه مناسب و کم آبخواه بودن محصول مهمترین عامل افزایش تولید است.
وی با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصولات گلخانه ای یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف این مایه حیاتی ارزشمند است،یادآور شد: بحران آبی تهدیدی جدی برای وضعیت موجود کشاورزی است و بهره برداران باید این چالش را جدی بگیرند.
غیب الهی ادامه داد: هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13رشته قنات، منابع تامین آب کشاورزی شهرستان ابرکوه (دشت‌های ابرکوه و چاهگیر) هستند.
این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیر زمینی دشت ابرکوه برداشت که حدود 96 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می ‌شود.
به گفته وی حدود 70 سانتیمتر از سطح آب زیرزمینی دشت های این شهرستان کاهش یافته است .
این مسئول ادامه داد: به طور متوسط 46 میلیون مترمکعب آب در سال و یا به عبارتی معادل یکهزار و 460 لیتر در ثانیه آبخوان را با کسری و بیلان منفی رو برو می کند.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: به علت کاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات ها خشک شد،در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات در اواخر سال های 1370 به42 رشته قنات رسید و هم اکنون این تعداد به 13 رشته کاهش یافت.
15هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.