محمدرضا کایدونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مدیریت مصرف آب، کنتور هوشمند بر روی 508 حلقه چاه کشاورزی این استان نصب شده است.
وی اظهار داشت: 2 هزار و 884 حلقه چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: 12 میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی 400 چاه کشاورزی این استان تصویب شد اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است.
کایدونی ابراز کرد: در صورت تخصیص این میزان کنتور هوشمند تا پایان سال 98 نصب خواهد شد.
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی در سال 1378 در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه‌های کشاورزی و صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی آغاز شد.
کایدونی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می‌شود.
وی تصریح کرد: در سال گذشته 48 دستگاه کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی گچساران نصب شد.
کایدونی با بیان اینکه در سال گذشته 12 حلقه چاه غیرمجاز در این استان پلمپ شد گفت: سالانه از این تعداد چاه غیرمجاز 481 هزار متر مکعب آب برداشت می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور معادل 10 میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص داده است.
افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.