به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم خاوازی روز دوشنبه در اولین نشست هماهنگی دبیران مناطق پنجگانه ترویج کشور در سنندج اظهار کرد: 10 هزار کارشناس حوزه های مختلف در یک هزار و 300 مرکز جهاد کشاورزی ساماندهی شده و در حال ارائه خدمات کارشناسی به کشاورزان هستند.
وی افزود: طرح نوین پهنه بندی اراضی کشاورزی با هدف ارتقای کمی و کیفی تولیدات و همچنین ارتقای سطح معیشت کشاورزان انجام می شود و نقش بسزایی را در خوداتکایی محصولات از جمله گندم، شکر و دانه های روغنی ایفا کرده است.
خاوازی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاوری 10 هزار نیرو را به عنوان مروجین پهنه های تولیدی در رشته های باغبانی، زراعت، طیور، دام و آبزیان جذب و ساماندهی کرده تا امکان رسیدن به اهداف طرح نوین ترویج کشاوری در تمام زمینه ها بهتر فراهم شود.
معاون ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور یادآور شد: 70 درصد یک هزار و 300 مرکز جهاد کشاوزی کشور برای اجرای طرح نوین ترویج و استقرار کارشناسان تجهیز و به روز رسانی شده است.
خاوازی گفت: آموزش بهره برداران مهمترین تمرکز این طرح است تا بتوان با ترویج یافته های تحقیقاتی و انتقال آن به مزارع، شاهد افزایش تولید از لحاظ کمی و کیفی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این نشست گفت: این سازمان به مساله نوین ترویج باور قلبی دارد و معتقدیم می توان با شیوه های مناسب و نوین کشاورزی به اهداف مورد نظر در عرصه امنیت غذایی دست یافت.
خالد جعفری اظهار کرد: با وجود اینکه در دوره ها قبلی اقدامات قابل توجهی در حوزه کشاورزی استان کردستان انجام شد اما با وضع مطلوب فاصله زیادی داشته و در ابتدای راه هستیم.
وی یادآور شد: هم اکنون در عرصه های مدیریت کشاورزی بیشترین انتقادها به سمت تخصیص منابع آبی کشاورزی استان است چرا که از یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها حدود 125 هزار هکتار آن معادل 12 درصد آبی است.
جعفری خواستار تجدید نظر در تخصیص منابع آبی استان از سوی دستگاه های ذیصلاح و همچنین توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به تامین منابع برای تجهیز مراکز جهاد کشاورزی و جذب کارشناسان پهنه بندی در این استان شد.
وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری 30 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح توسعه نوین ترویج اخذ شده که این نشانه توجه مدیریت ارشد استان به بخش کشاورزی و تولید است.
مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی کردستان هم در این نشست گفت: کردستان دارای 44 مرکز جهاد کشاورزی است که 263 کارشناس کشاورزی در این مراکز مشغول به خدمت هستند.
حجت الله کوشا افزود: کل استان به 276 پهنه تقسیم بندی شده است و پس از اجرای طرح نوین ترویج و جذب نیروهای جدید نسبت کارشناسان به بهره برداران استان از یک کارشناس در ازای سه هزار و 131 بهره بردار به یک کارشناس در ازای 524 بهره بردار کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: این کاهش نسبت باعث افزایش سرعت عمل کارشناسان در ارائه خدمات به بهره برداران می شود.
کوشا گفت: برخی از پهنه های کشاورزی استان در این طرح دارای 45 روستا هستند که با توجه به وسعت و تعداد بهره برداران لازم است نیروهای جدیدی برای این کار جذب شوند.
استان کردستان دارای 282 هزار هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
هم اکنون این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد ، 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.
کردستان دارای سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن میزان محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان مربوط به گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
اولین نشست هماهنگی دبیران مناطق پنجگانه ترویج کشور با حضور مدیران مراکز و هماهنگی ترویج استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، همدان، مازندران، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد در سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حال برگزاری است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.