به گزارش ایرنا، منابع طبیعی یکی از موهبت های الهی به انسان است که برای تداوم حیات نیازمند نگهداری و صیانت است و یکی از راه حل های مهم و مقرون به صرفه برای حفظ منابع طبیعی اجرای طرح های آبخیزداری است.
آبخیزداری یعنی تغذیه سفره آب های زیرزمینی و افزایش تولید محصول، آبخیزداری بهره گیری از مجموعه ای گسترده از دانش و تجربه است که با یافتن راه های پیشگیری و رویارویی با فرسایش خاک و سیلاب های مخرب بدست می آید.
بی گمان بهره برداری مناسب از منابع طبیعی و کشاورزی حوزه های آبخیز، تقویت پوشش گیاهی و کاهش زیان سیل های ویرانگر و تغذیه سفره آب های زیرزمینی و افزایش تولید محصول می تواند بهترین تعبیر از آبخیزداری باشد.
در هر بارشی که در سطح زمین صورت می گیرد مقداری از آن به داخل زمین نفوذ می کند و مقداری از آن به صورت روان اب و سیلاب در می آید و بقیه آن نیز از سطوح مختلف تبخیر می شود.
امسال یکی از سال های پر باران بوده و بارش های بسیار خوبی در استان و کشور صورت گرفته و اجرای طرح های آبخیزداری به موقع نقش بسیار مهمی در حفظ آب و پیشگیری از سیلاب های مخرب دارد.
پس از سال ها کام تشنه زمین ها سیراب، دشت ها سرزنده، آب چشمه های خشکیده جاری و رودخانه های استان خروشان شده است.
براساس آمار سازمان هواشناسی میانگین بلند مدت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد که در سالهای گذشته 700 میلیمتر در سال بود با گسترده شدن دامنه خشکسالی به 528 میلیمتر در ابتدای سال آبی جاری رسید.
اینک با بارندگی های امسال در حالی که یک ماه دیگر تا بهار مانده دشت ها و کوهساران مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد سرسبز، رودخانه ها خروشان و چشمه سارهای خشکیده جاری شده است.
این استان که به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است و حدود 10 درصد آب‌های جاری کشور را در خود جای داده است در سال های خشکسالی از آسمان و زمین درگیر خشکسالی شده بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های امسال باعث افزایش آب سد کوثر و شاه قاسم و افزایش آب سفره های آب زیرزمینی در این استان شده است.
علی داودی مهر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول کشور در ریزش نزولات جوی است اما در سال های اخیر سایه خشکسالی بر منابع آبی آن سنگینی کرده بود.
وی افزود: با بارش‌های اخیر بیش از ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب از حجم ۵۱۲ میلیون متر مکعبی سد کوثر ذخیره سازی شد که این میزان آب ذخیره شده جوابگوی ۴ سال نیاز آبی در حوزه ی سرریز است.
داودی مهر تصریح کرد: حجم آب سد کوثر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از 64 درصد افزایش یافته است.
داودی مهر افزود: از ابتدای سال آبی همزمان با اول مهر تاکنون 507 میلیمتر باران در سد کوثر گزارش شده است در حالی که ایستگاه های باران سنجی آمار بارندگی در 12 ماهه سال زراعی گذشته را 210 میلیمتر نشان دادند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: بارندگی های سال آبی جدید در سد کوثر باعث بالا آمدن تراز آب این سد به میزان 22 متر شده است.
رئیس اداره آبخیز داری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات آبخیزداری تاکنون در 295 هزار هکتار از حوضه های آبخیز داری این استان انجام شده است.
الیاس پور محراب افزود: تاکنون 2 میلیون و 300 متر مکعب عملیات مکانیکی شامل بندهای رسوبگیر سنگی، ملاتی، گابیونی، بند خاکی، خشکه چین و پخش سیلاب در حوزه آبخیز داری این استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون عملیات پنج مورد بند خاکی در این استان انجام شده است ،گفت: ارتفاع بندهای خاکی اجرا شده در این استان هشت تا 12 متر است.
پور محراب اظهار داشت: عملیات بیولوژیکی آبخیز داری در 295 هزار هکتار از حوزه آبخیز داری این استان شامل علوفه کاری، بذر پاشی و کپه کاری نهالکاری، حفاظت و قرق، مراقب و آبیاری انجام شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون اجرای این طرح در همه شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست ،گفت: وسعت کل مطالعه انجام شده حوزه آبخیز داری این استان620 هزار هکتار است.
پور محراب بهره وری مناسب از منابع آب و خاک، تعذیه سفره های زیر زمینی، ایجاد اشتغال، کنترل فرسایش و سیلاب، مدیریت و بهره وری بهینه از منابع آب و توسعه اقتصادی جوامع محلی را از اهداف اجرای طرح آبخیزداری عنوان کرد.
وی اظهار داشت: ارزیابی 18 هزار و 200 هکتار از طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در استان از سوی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن سدهاست.
خدا بخش جنگلی ابراز داشت: به منظور مقابله با خشکسالی در استان لازم است به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز پرداخته شود.
وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها و هرزاب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 15 هزار کیلومترمربع وسعت دارد که سالانه وقوع سیل میلیاردها ریال خسارت به منابع آب‌وخاک این استان وارد می‌کند.
فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد سالانه 12 تن در هکتار برآورد شده است.
تاکنون در 70 نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد طرح مطالعاتی آبخیزداری اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته 140 میلیارد ریال از محل اسناد خزانه برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از هشت هزار هکتار زمین این استان پیش بینی شد.
غلام حسین حکمتیان تصریح کرد: سال گذشته در یک هزار و 265 هکتار طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی سدمارون، سد کوثر، رودخانه بشار، مناطق دریلا و آبگندی استان را از مهمترین طرح‌های آبخیزداری اجرا شده اعلام کرد.
حکمتیان بیان کرد: در سطح 220 هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز کارون، کوثر و سرشاخه رودخانه‌های دائمی و فصلی دیگر مناطق استان اجرای طرح‌های آبخیزداری بیولوژیکی، مدیریتی و مکانیکی اجرا شده است.
وی اضافه کرد: سالانه با اجرای طرح‌های آبخیزداری 170 میلیون مترمکعب روان آب در حوضه‌های آبخیزداری این استان مهار می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد سالانه هفت هزار میلیارد مترمکعب روان آب دارد و بخش اندکی از این منابع تاکنون مهار شده است.
طرح‌های آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر دهه 60 شروع شدند که تاکنون اعتباری افزون بر 395 میلیارد ریال به آنها اختصاص یافته است.
طرح احیا و توسعه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از دهه 70 آغاز شد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.