رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود : این ذخیره گاه بکر جنگلی با مساحتی افزون بر 2 هزار و 200 هکتار دارای شناسنامه ملی است.
عزت الله مرادی بدون اشاره به حزییات بیشتر و هزینه اجرای این طرح گفت : درختچه اُرس ارزش اکولوژیکی بالایی دارد و در خطر انقراض است که با اجرای این طرح، ضریب حفاظتی آن ارتقا یافته است.
وی اظهار امیدواری کرد با مشاهده زادآوری طبیعی شاهد افزایش تراکم و پوشش جنگلی این گونه و گونه های گیاهی همراه و در کناره های آن باشیم.
رییس اداره منابع طبیعی سمیرم ادامه داد : این ذخیره گاه دارای اُرس هایی به طول عمر بیش از 500 سال است که از سرمایه های طبیعی و خدادای این شهرستان و استان اصفهان محسوب می شود.
وی با ابراز امیدواری از بقای گونه های گیاهی و اقدامات انجام شده در این منطقه تصریح کرد: این گونه ها ی مادر و تک پایه، برخلاف سایر درختان در مجاورت سایر پوشش ها به حیات خود ادامه می دهد و چون در ارتفاع می روید نه تنها خشکسالی آسیبی بر این گونه گیاهی وارد نکرد بلکه مقاوم تر می شوند.
مرادی تصریح کرد : آب به اندازه کافی در ارتفاعات توسط ریشه های این درختچه ها حفظ و ذخیره شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، آذر ماه سال 1390 اطراف این ذخیره گاه ارزشمند جنگلی محصور شده است.
درخت ارس(سرو کوهی) یکی از نادرترین گونه های جنگلی است که در این منطقه رو به کاهش گذاشته بود.
بر این اساس، در مناطق جنوبی و غربی اصفهان از جمله شهرستان سمیرم، درختان اُرس سالهاست که کار نگهبانی محیط زیست این منطقه را برعهده دارند و مانع فرسایش خاک و طبیعت بکر این منطقه هستند.
درختچه های استوار اُرس در منطقه چالقفا، نه تنها از فرسایش این منطقه جلوگیری کرده بلکه مهمترین پناهگاه وحوش و پرندگانی نظیر تیهو، پرستو و کبک است.
این منطقه با همه طراوت و بخشندگی اش زیستگاه پرندگان مختلف و حیواناتی چون عقاب، شاهین، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، کفتار، گراز و گربه های وحشی است.
600 هکتار ذخیره جنگلی ارس در منطقه چالقفا، توسط اداره منابع طبیعی محصور شده اما مساحت توده جنگل در شهرستان سمیرم که دارای پوشش درختچه های اُرس است به سه هزار هکتار می رسد.
خطه سمیرم در منطقه زاگرس مرکزی واقع شده و دارای 12 هزار هکتار رویشگاه جنگلی است که گونه های گیاهی درختی و درختچه ای نظیر اُرس، بلوط، بنه، کیکم، وشن، بادام و ارژن را در خود جای داده است.
درخت ارس از گونه سرو کوهی بوده که پنج گونه از این جنس در ایران شناسایی شده و از معدود سوزنی برگان بومی و درختان ناحیه رویشی ایران است.
رویشگاه این درخت دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و ارتفاعات زاگرس است.
چالقفای سمیرم در منطقه زاگرس میانی است که دشتی زیبا و سبز بربالای آن قرار دارد و در گذشته یکی از مهمترین شکارگاه های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه، وجود حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه های آن نواحی دیده شده است.
منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از 320 گونه جانوری در جنوب این شهرستان واقع شده که هر چند مدیریت اداری و زیست محیطی آن با استان کهگیلویه و بویراحمد است اما بخش وسیعی از آن در محدوده استان اصفهان و شهرستان سمیرم قرار گرفته است.
سمیرم نیز به عنوان اولین ذخیره گاه ارس در کشور در جوار زاگرس مرکزی و دنا و همچنین 2 ذخیره گاه جنگلی داغباشی و تنگ خشک با افزون بر 527 هزار هکتار مساحت جغرافیایی، 455 هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و 81 هزار هکتار رویشگاه جنگلی بعنوان حوزه الگویی سازمان جنگل های کشور در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.