مجید پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار 980 هکتار بذر پاشی و 310 هکتار نیز با استفاده از روش کپه کاری، احیا و ترمیم شده است.
وی ادامه داد: این عملیات در قالب طرح‌های آبخیزداری در مهاباد و با هدف غنی سازی مراتع و توسعه و بهبود وضعیت مراتع حفظ و افزایش پوشش گیاهی و پیشگیری وقوع سیل انجام شده است.
پاتو اضافه کرد: ممانعت از هدر روی آب، تقویت سفره های آب زیرزمینی و استفاده بهینه از نزولات آسمانی از سایر اهداف کپه کاری و بذرپاشی مراتع است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اظهار داشت: این عملیات با استفاده از بذر بادام کوهی به عنوان گونه بومی و سازگار کشت می شود و برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه کاری شده تا زمان استقرار نهال قرق خواهد شد لذا دامداران تا اطلاع ثانوی از ورود دام به این مناطق خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، کپه کاری یکی از روش های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر با دست درون چاله های حفرشده قرار داده شده و با خاک پوشانده می شود و بعد از انجام عملیات، منطقه کپه کاری شده به مدت 2 سال قرق می شود.
در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای کاولان و کوران واقع شده است.
آذربایجان غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 101 هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می شود.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.