محبوبه کوهکن روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 40 درصد از خانوارهای این شهرستان از نمکدان سر سفره غذا استفاده می کنند و 85 درصد خانواده های گچسارانی بیش از نیاز نمک مصرف می کنند.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد بزرگسالان استان کهگیلویه و بویراحمد مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیرواگیر ترویج فرهنگ تغذیه سالم در سطح جامعه است.
کوهکن گفت: بیماری های غیرواگیر یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در کشور به شمار می روند به طوری که 82 درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.
وی رشد زندگی شهرنشینی را باعث تغییر الگوی مرگ و میر از بیماری های واگیر به غیر واگیر دانست و افزود: افزایش استرس های زندگی شهری، کاهش فعالیت بدنی به دلیل تغییر الگوی زندگی، افزایش عارضه چاقی و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی از علل ابتلا به بیماری های غیرواگیر است.
کارشناس مسئول تغذیه بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، تغذیه نامناسب،مصرف زیاد قند، نمک و چربی است که بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان هاست.
وی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان داده است که با رعایت تغذیه مناسب تا 80 درصد موارد دیابت، 50 درصد بیماری های قلبی عروقی و 40 تا 30 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.
کارشناس کنترل عفونت بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان پیش از این گفته بود: 30 درصد از جمعیت شهرستان گچساران به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.