به گزارش ایرنا، سالانه 20 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی کشته و بیش از 100 هزار نفر نیز مصدوم و معلول می شوند.
حال به این آمارها تعداد خانواده های داغدار، بی سرپرست، عزیز از دست داده، تخت های بیمارستانی اشغال شده، جرایم مالی، پرونده های قضایی،زندانی های بدهکار دیه، تبعات روحی و روانی و غیره را که اضافه کنیم جمعیت زیادی از افراد جامعه به صورت شبکه ای به یک تصادف کوچک وصل می شوند و همین هم باعث می شود که پیشگیری از تصادفات به موضوعی مهم تبدیل شود.
موضوعی که ابعاد مختلفی دارد اما اینکه چه کنیم تا تصادف رخ ندهد و اگر هم تصادف شد کمترین خسارت جانی و مالی را داشته باشد ،مهمترین بخش آن است.
همین موضوع باعث شد تا کارگاه آموزشی ایراد صدمه بدنی غیر عمدی ناشی از تصادفات رانندگی در شهر یاسوج برگزار شود و کارشناسان و دستگاه های موثر در پیشگیری از حوادث رانندگی، دور هم جمع شدند و از اقدامات و محدودیت هایشان گفتند.
اولین دلیل تصادفات عوامل انسانی است. آدم های گواهینامه داری که قوانین را می دانند اما آن را رعایت نمی کنند.
به گفته معاون پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه وبویراحمد دلیل بیش از 40 درصد از تصادفات در این استان ، سرعت و سبقت غیرمجاز است و این بدان معناست که مساله ریشه در فرهنگ رانندگی دارد.
الماس گشتاسبی می گوید: بخش زیادی از تصادفات استان در حوزه شهری و 60 درصد تصادفات هم در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد اتفاق می افتد.
وی ادامه می دهد: با اینکه صدمات بدنی ناشی از تصادفات رانندگی پنجمین جرم در حوزه دادگستری است اما بر این باور هستیم که تصادفات رانندگی آسیب اجتماعی است نه جرم.
گشتاسبی یادآوری می کند: از سال 90 که معاونت اجتماعی شروع به کار کرده از سالی 27 هزار کشته به زیر 20 هزار نفر کشته در تصادفات جاده ای رسیدیم که نشان می دهد اقدامات فرهنگی می تواند تاثیر گذار باشد.
اما همیشه هم بی احتیاطی و یا عدم رعایت قانون دلیل وقوع یک حادثه رانندگی نیست. خودروهای غیر استاندارد و نا ایمن و جاده ها و خیابان و کوچه ها هم گاهی در تصادفات نقش دارند.
در همین کهگیلویه وبویراحمد در 6 سال گذشته 200 نقطه حادثه خیز در جاده ها شناسایی شده است که بخشی از آنها اصلاح شده و 70 نقطه حادثه خیزدیگر باقی مانده که تا پایان سال باید 40 نقطه آن حذف شود.
گشتاسبی گلایه می کند در حالی که سه چهار سال است نقاط حادثه خیز مشخص شده ولی اعتبار برای اصلاح آنها ناچیز است که دستگاه قضا باید ورود کند و مسئولان را مورد سوال قرار دهد زیرا توسعه زیرساختها برای پیشگیری از صدمات ناشی از سوانح جز حقوق عامه است.
وی یکی از مشکلات استان را ضعف پایش تصویری عنوان کرد و گفت:نصب این دوربین ها برای جفظ جان و سرمایه مردم است که متاسفانه گاها مورد تعرض هم قرار می گیرند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ابراز امیدواری می کند سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص اعتبار برای حذف نقاط حادثه خیز را در دستور کار قرار دهد تا رفع این نقاط شتاب بیشتری بگیرد.
البته زیرساختها تنها در جاده خلاصه نمی شود. پایش تصویری یکی از موضوعاتی است که هم دستگاه قضا و هم نیروی انتظامی بر این باورند هزینه برای آن سرمایه گذاری برای حفظ امنیت جان و مال مردم است و می تواند از میزان جرایم رانندگی و حوادث ناشی از تخطی از قانون بکاهد.
فرمانده انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد بر این باور است : در زمینه کاهش تصادفات بعضی از مشکلات قابل حل است اما به دلایلی از جمله منابع مالی و انگیزه اقدامی برای برطرف کردن آنها نمی شود.
سردار مهدی انصاری می افزاید: در سیستم پایش تصویری آخرین استان کشور هستیم درحالی که با 2 تا 3 میلیارد تومان می توانیم کل استان را به دوربین مجهز کنیم.
وی با گلایه از مسئولان می گوید: برای تمامی برنامه ها از جمله ساز و نقاره اعتبار داده می شود اما برای امنیت مردم اعتباری در نظر گرفته نمی شود.
سردار انصاری تاکید می کند: اگر سیستم پایش تصویری در استان فعال شود ،نیروی پلیس در خیابان ها ، جاده و کوچه ها صرف نمی شود.
فرمانده انتظامی استان می افزاید: در قلب شهر یاسوج طلافروشی را خالی کرده و کشتند اما دوربینی برای ثبت این افراد وجود نداشت و پلیس و دستگاه قضا چندین برابر هزینه و انرژی صرف پیدا کردن مجرمان کردند.
وی می گوید: حدود70 تا 90 نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد تا زمانی که این نقاط به صورت کامل حذف نشوند از نظر پلیس هنوز کاری انجام نشده است.
به گفته انصاری از سال 86 که نیروی انتظامی به مساله فرهنگ سازی ورود کرده به رغم افزایش جمعیت و تعداد خودروها اما کشته شدگان تصادفات رانندگی از از 27 هزار نفر به 20 هزار نفر رسیده است.
وی یادآوری کرد از سال 83 که جمعیت شهر یاسوج 100 هزار نفر بوده تا کنون که گفته می شود به حدود 300 هزار نفر رسیده نیروی پلیس به لحاظ جمعیتی تغییری نداشته است.
فرمانده انتظامی استان می گوید در مرگ و میر ناشی از تصادفات در مجموع جایگاه استان خوب است اما حتی اگر یک نفر هم جان خود را از دست بدهند باید برای ما مهم باشد.
استان کهگیلویه وبویراحمد با بیش از 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. تصادفات سالانه در استان کهگیلویه وبویراحمد 120 کشته و ده ها زخمی و مصدوم بر جا می گذارد.
کهگیلویه وبویراحمد در زمینه تصادفات فوتی در کشور رتبه آخر،در تصادفات جرحی رتبه 26 و در کل تصادفات رتبه 22 را به خود اختصاص داده است.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.