به گزارش ایرنا، میزگرد بررسی چالش های زیست محیطی استان کرمان با حضور مدیران،کارشناسان و تشکل های زیست محیطی در خبرگزاری ایرنای استان روز شنبه برگزار شد و به چالش هایی از جمله بیابان زایی بر اثر حرکت شن های روان در شرق ، جنگل تراشی و کوه تراشی در جنوب ،راهسازی ها و معدن کاری های بی رویه و بدون توجیه اقتصادی،خطر انقراض گونه های نادر و کمیاب حیات وحش و دیگر موارد نیز پرداخته شد.
اعضای تشکل های زیست محیطی در این میزگرد به تناقض های موجود در برنامه های مسئولان در خصوص مالچ پاشی در شرق استان کرمان بمنظور ممانعت از بیابان زایی و از سویی جنگل تراشی در جنوب این استان با احداث راههای عریض و طویل در دل جنگل های چند صد ساله بدون کمترین توجیه اقتصادی،خسارت ها و آلودگی های ناشی از معدن کاری و دیگر دغدغه های عمومی مردم نسبت به حوزه های زیست محیطی پرداختند .
همچنین دراین میزگرد پیرامون نحوه رفع و یا استفاده از نیروهای مردمی برای جبران کمبود نیروی محیط بان در عرصه های زیست محیطی ، ضرورت ایجاد آبشخورهای مصنوعی با توجه به تلف شدن برخی گونه های نادر حیات وحش از جمله آهوی جبیر بر اثر تشنگی در عرصه های طبیعی این استان، با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست مورد واکاوی و بررسی قرار گرفت .
رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان میهمان ویژه میزگرد ایرنا ، فعالان محیط زیست از جمله بابک رمضانی دبیر شبکه انجمن های زیست محیطی استان ،عبدالله صفری زاده دبیر انجمن پاکسازان کوهستان ،فاطمه السادات مهدوی مدیرعامل موسسه سبز کوشان ریگان و اکبر نادری عضو دبیرخانه همایش حمایت از خرس آسیایی در این میزگرد حضور داشتند.
سازمان های مردم نهاد به عنوان دیدبان دستگاه های متولی محور اصلی فعالیت ها و حلقه وصل جامعه و حاکمیت هستند و این تشکل ها با رویکرد داوطلبانه، غیر انتفاعی، غیر سیاسی و با روحیه انتقادی در ذات مطالبه گری خود از حافظان اصلی محیط زیست محسوب می شوند.
**راهسازی در منطقه حفاظت شده زریاب خلاف توسعه پایدار است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پاسخ به دغدغه یکی از نمایندگالن تشکل های زیست محیطی پیرامون راهسازی در منطقه حفاظت شده زریاب گفت: تصمیم راهسازی مسئولان در منطقه زریاب (دهبکری بم) خلاف توسعه پایدار است و موجب تخریب این منطقه حفاظت شده زیست محیطی و زیستگاه خرس آسیایی شده است.
رضا جزینی زاده با اشاره به برخی از سخنان مقام معظم رهبری افزود: اصول توسعه پایدار باید در همه زمینه ها مورد توجه تمامی دستگاه ها قرار گیرد و تعرض به محیط زیست و منابع طبیعی به بهانه جاده سازی، مدرسه سازی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی اظهار داشت: جاده سازی در منطقه حفاظت شده زریاب استان کرمان ظلم بسیار بزرگی برای سلامت مردم این استان است و اقدامات حفاظتی با احداث جاده ای به عرض 22 متر در یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی در تناقض است.
وی گفت: بر اساس مجوز داده شده برای راهسازی در منطقه حفاظت شده زریاب باید جاده ای با عرض کم و بدون تعریض و بوته کنی و ارتقای ارتفاع احداث شود و همچنین پیمانکار این پروژه باید خسارات وارده ازجمله بوته کنی، قطع درختان و آسیب به این منطقه را جبران کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه از این پروژه راهسازی به دستگاه قضایی شکایت شده است افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست نظر کارشناسی و دلسوزانه دادگستری استان و دادستانی کرمان را اجرا می کند و قوه قضاییه باید بدون اغماض جلوی تخریب این منطقه را بگیرد.
وی عنوان کرد: اگر حمایت دستگاه قضایی نباشد سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به سران سه قوه در مورد حفاظت های محیط زیستی بی نتیجه می ماند.
وی با بیان اینکه اگر مسئولان اصول توسعه پایدار را رعایت کنند محیط زیست به همراه اقتصادی پویا خواهیم داشت، گفت: تمامی اقدامات باید توجیه اقتصادی داشته باشد و به محیط زیست آسیبی نرساند.
جزینی زاده افزود: بهبود رفاه، معیشت و حفظ سلامت مردم باید محور تمامی فعالیت ها باشد و با انجام اقدامات مغایر محیط زیست نباید موجبات پیش فروش حقوق آیندگان، برهم زدن نظم اجتماعی و بدبین کردن مردم به حاکمیت فراهم شود.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد سرمایه های خوب محیط زیست با رویکرد اجتماعی هستند که حرکت حمایت از خرس آسیاسی را در منطقه دهبکری شهرستان بم آغاز کردند.
**تخریب محیط زیست به بهانه معدن کاری
وی با اشاره به تلاش بی وقفه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای معدن سنگ آهن کوه شاه تصریح کرد: باید با هم افزایی تمامی دستگاه ها در هیچ نقطه از استان کرمان تخریب محیط زیست را به بهانه معدن کاری نداشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: توجه نکردن به توسعه پایدار در منطقه کوه شاه (واقع در شهرستان رابر از توابع استان کرمان) محیط زیست کشور را به مخاطره انداخته است.
وی افزود: آموزش مدیران و مردم راهکار حفاظت از محیط زیست است زیرا محیط زیست مجموعه پیچیده بیولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی و در رابطه با اجتماع است لذا برای حفاظت از آن، تمامی مدیران و دستگاه ها باید اصول توسعه پایدار را بیاموزند.
**مجوز شکار در کرمان به اتباع خارجی داده نشده است
وی نیز در پاسخ به این سئوال که مجوز شکاری در استان کرمان به شیخ نشینان و اتباع خارجی داده نشده است گفت: مجوزهای سازمان سازمان حفاظت محیط زیست در سایر استان ها برای حفظ تعادل در جمعیت شکار، حفظ تعادل اکوسیستم، حذف از گله ها و حذف گونه های پیر و مریض به اتباع بیگانه و داخلی داده شده است.
جزینی زاده افزود: مجوزهای شکار داده شده در کشور تضادی با روند توسعه و حفاظت از محیط زیست ندارد و در این مجوزها لازمه شکار تعریف شده است و همچنین درآمد کسب شده از مجوز شکار برای حفاظت از محیط زیست همان منطقه به استان ها پرداخت می شود.
وی ابراز کرد: پیش از اندیشه یک فعالیت اقتصادی باید اندیشه زیست محیطی متبلور شده باشد زیرا درآمد و اقتصاد در کنار محیط زیست ارزشمند است و در این زمینه بیش از 90 درصد از اختیارات معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان ها تفویض شده است.
**معادن بر اساس مجوزها فعالیت کنند
جزینی زاده گفت: معادن باید بر اساس طرح ارزیابی زیست محیطی و در راستای مجوزها فعالیت کنند و اداره کل حفاظت محیط زیست در منطقه بحر آسمان (واقع در منطقه اسفندقه و شهرستان رابر استان کرمان) مجوز فعالیت معدنی نداده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی باید با طرح شکایت و مطالبه گری با مسائل اینچنینی برخورد کنند.
وی افزود: مکان یابی کارخانه سیمان در نزدیکی شهر کرمان نامناسب بوده و در مسیر باد این شهر قرار دارد، اما بدلیل فیلتراسیون مناسب و رعایت مسائل زیست محیطی به عنوان صنعت سبز معرفی شده است.
وی با تاکید بر اینکه معادن باید در صورت تشخیص آلودگی یک درصد از فروش خود را برای جبران خسارت های وارده به محیط زیست تخصیص دهند ، افزود: واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان ازجمله آلودگی فولاد زرند بطور مرتب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست این استان پایش می شود.
**شهرداری کرمان بر اساس قانون پسماند عمل کند
جزینی زاده افزود: شهرداری کرمان باید برای جلوگیری از سرقت زباله ها، بر اساس قانون پسماند شهرداری و دستورالعمل های ابلاغی در راستای جمع آوری، تفکیک و دفن این زباله ها اقدام کند.
وی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد و رسانه ها باید برای بیرون گذاشتن پسماند در زمان مناسب و تفکیک زباله از مبدا فرهنگسازی کنند تا از سرقت زباله و نازیبا شدن چهره شهرها جلوگیری شود.
**چاه های غیرمجاز کرمان مدیریت شوند
وی گفت: برای جلوگیری از تخریب محیط زیست چاه های مجاز استان کرمان نیز باید مدیریت شوند و سازمان جهاد کشاورزی این استان با تغییر الگوی کشت و آبیاری تحت فشار و قطره ای را در بخش کشاورزی اجرایی کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به مشکل کم آبی این استان افزود: 11 هزار حلقه چاه غیر مجاز طی سالیان طولانی در مسیر تالاب جازموریان ایجاد شده و این چاهها به سرعت قابل مسدود کردن نیست.
وی تصریح کرد: این اداره کل با جهاد دانشگاهی و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته هایتک برای تامین نیاز آبی تالاب جازموریان قراردادی منعقد کرده است و بر این اساس حق آبه مورد نیاز این تالاب باید بصورت کارشناسی و پیوسته آزاد می شد.
وی گفت: سد سازی در کشور بدون توجه به سیاست های توسعه پایدار در مقطعی باب شد و به محیط زیست و آبهای این استان آسیب زده است.
جزینی زاده با اشاره به فعالیت های توریستی در منطقه جنگل قائم کرمان افزود: جنگل قائم جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست زیرا مناطق تحت مدیریت این سازمان ازجمله مناطق شکار ممنوع، حفاظت شده، پایگاه حیات وحش و پارک ملی هستند.
**150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها تخصیص یافت
جزینی زاده در پاسخ به دغدغه یکی از تشکل های زیست محیطی حاضر در این میزگرد پیرامون تبدیل شدن استان کرمان به دومین کانون ریزگردها ، اظهار داشت: 150 میلیون دلار اعتبار برای مقابله با ریزگردها در کشور تخصیص یافت و با پیگیری این اداره کل و مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان اقدامات مناسبی در زمینه ریزگردهای شرق استان درحال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: همچنین نامه ای برای مقابله اساسی و اصولی با ریزگردهای این استان به رئیس جمهوری ارسال شده است.
وی همچنین با تاکید به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مروبط به امور مختلف از جمله حوزه محیط زیست ، افزود: خبرگزاری ایرنا به عنوان رسانه رسمی کشور در کنار مظلومیت خود، وظیفه اطلاع رسانی، روشنگری و شفاف سازی را در عرصه های مختلف بویژه در حفاظت از محیط زیست بخوبی انجام می دهد.
**پرکردن برخی چاه ها آبشخور حیات وحش را از بین برده است
دبیر انجمن پاکسازان کوهستان استان کرمان نیز در این میزگرد گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست با هماهنگی استانداری و اداره کل آب منطقه ای باید از پر شدن چاه های کم عمق به عنوان آبشخور حیات وحش و دام ها جلوگیری کند زیرا این امر به محیط زیست و مردم این منطقه آسیب می زند.
عبدالله صفری زاده بزنجانی افزود: برای حراست و حفاظت از محیط زیست باید با جوامع محلی رابطه و همکاری داشته باشیم چرا که سالها خشکسالی در اغلب نقاط استان از جمله شهرستان های بافت و جیرفت پر کردن برخی از چاه ها عرصه را بر محیط زیست تنگ کرده است.
وی همچنین نسبت به ساخت هتل در جنگل های قائم این استان هشدار داد و اضافه کرد: برای عواقب ساخت هتل در جنگل قائم پیش از تبدیل به فاجعه محیط زیستی اقدامی شود و جلوی این فعالیت ها گرفته شود.
*مسائل محیط زیست بر اساس توسعه پایدار دیده شود
فعال محیط زیست و عضو دبیرخانه همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی نیز در این میزگرد گفت: تخریب محیط زیست اغلب از طرف نهادها و سازمان های دولتی انجام می شود که لازم است مسائل محیط زیست بر مبنای توسعه پایدار دیده شود.
اکبر نادری افزود: انرژی سمن های محیط زیست در جهت مشکلاتی همچون آسیب های بهره برداری از معادن، و احداث جاده ها تلف می شود و این در حالیست که مسائل زیست محیطی فراوانی در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه حفظ جنگل ها و تنوع زیستی در صدر اولویت های محیط زیست است اظهار داشت: در منطقه گردشگری و حفاظت شده دهبکری جاده ای در دست احداث است که منابع تجدید ناپذیر را به خطر انداخته و تاکنون تعداد زیادی از درختان ارزشمند و چند صد ساله بنه را قطع کرده است.
فعال محیط زیست تصریح کرد: ریزگردها آب و هوای استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و با از بین رفتن پوشش های ارزشمندی مثل طاق زارها، زیستگاه ها در معرض خطر جدی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بی برنامه گی در حوزه محیط زیست وجود دارد و به عنوان مثال از یک طرف برای حل مشکل شنهای روان مالچ پاشی انجام می دهیم و از طرف دیگر در مناطق جنگلی کوه تراشی و جنگل تراشی می کنیم.
وی تاکید کرد: انتطار داریم رسانه ها بیشتر به حوزه محیط زیست و مشکلات آن بپردازند و در رابطه با تخریب های که انجام می شود حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.
*ریزگردها بزرگترین تهدید زیست محیط شرق استان کرمان
همچنین مدیرعامل موسسه سبز کوشان ریگان کرمان گفت: خشکسالی ها در شرق ریگان و پدیده ریزگردها و حرکت شن های روان خطر خالی شدن سکنه روستاها و شهرها را دارد.
فاطمه السادات مهدوی با اشاره به آلودگی های صنعتی در استان کرمان افزود: کارخانه های صنعتی در نزدیکی شهرها اغلب بر محیط زیست انسانی و اقلیم منطقه تاثیر منفی دارد.
وی اظهار داشت: مدیریت شهری نیز به مسائل زیست محیطی نگاه جدی ندارد، هم اکنون جمع آوری زباله به شیوه ای انجام می شود که محیط زیست شهری و سلامت شهروندان را تهدید می کند.
این فعال زیست محیطی گفت: هر چند فرهنگ سازی شهروندان در رابطه با حفاظت محیط زیست ارتقا پیدا کرده است اما نهادهای مسئول و سازمان های مردم نهاد مسئولیت بیشتری دارند.
**قوانین زیست محیطی کرمان بطور کامل اجرا شود
دبیر شبکه انجمن های زیست محیطی استان کرمان گفت: برای اغلب مسائل محیط زیست راه حل قانونی و راهکار پیش بینی شده است و نیاز به وضع قانون جدید ندارد.
بابک رمضانی افزود: موضوع مهم امروز در بحث محیط زیست ناتوانی و ضعیف بودن اعمال قانون است و سازمان محیط زیست باید از توان اجرایی خود به صورت کامل استفاده کند تا دست سوء استفاده کنندگان را برای همیشه قطع کند.
وی با اشاره به فعالیت معدنی گسترده در استان کرمان افزود: هر گونه مجوز فعالیت معدنی باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشد که در مواردی این مساله رعایت نمی شود.
این فعال محیط زیست استان کرمان ادامه داد: بطور مثال منطقه معدنی بحر آسمان در جنوب کرمان جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست و بر روی سفره های زیر زمینی آب منطقه قرار گرفته است و نباید با فعالیت های معدنی خارج از ضوابط این ناحیه نیز به سرنوشت دیگر نقاط آسیب دیده استان دچار شود.
وی اظهار داشت: تجمع ها و مقاومت های مردمی در برابر تخلفات زیست محیطی به قوت پی گیری می شود و انتظار داریم دستگاه های اجرایی از ما حمایت کنند.
رمضانی بیان کرد: گزارش های مردمی بطور مستمر به سازمان حفاظت محیط زیست می رسد و باید سازو کاری طراحی شود تا مشکلات در سریعترین زمان رسیدگی شود.
وی با اشاره به فعالیت گسترده سمن های محیط زیست در کرمان افزود: این تشکل ها بدنه مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هستند که خالصانه فعالیت می کنند، اما با مشکلات مالی مواجه هستند که باید برای تامین درآمد آنها راهکاری اندیشیده شود.
سقوط و تخریب محیط زیست استان کرمان با بیابان زایی، کاهش بارندگی ،دامنه بالای خشکسالی ، جنگل تراشی و فعالیت های انسانی طی سالهای گذشته تشدید شده و موجب تلف شدن گونه های گیاهی و جانوری بسیاری در این استان گردیده است.
از آنجا که محیط زیست مساله تجملاتی نیست، نیاز روز مردم و آیندگان است و اگر تهدید شود زندگی تمامی انسان ها را به مخاطره می اندازد، امروز مسائل و مشکلات زیست محیطی استان کرمان به بحث نخست مسئولان و مردم تبدیل شده است .
باید با تقویت روحیه مطالبه گری سازمان های مردم نهاد از محیط زیست استان حمایت کرد و این طبیعت الهی را به عنوان ضرورتی برای زندگی انسان ها به آیندگان هدیه کرد.
دولت تدبیر و امید نیز در استان کرمان رویکرد فعالیت های خود را برای حفاظت از این حوزه، بر اساس مشارکت مردمی قرار داده است زیرا مردم به عنوان دلسوزان طبیعت می توانند حامی آن باشند و از آن حفاظت کنند.
انجیوها مجموعه ای دواطلبانه، غیر انتفاعی و غیرسیاسی و علمی هستند.
هم اکنون 25 سازمان مردم نهاد زیست محیطی در حوزه های مختلفی از جمله پاکسازی مناطق گردشگری و تفریحی، قرق اختصاصی، آموزش در مدارس و روستاها و حفاظت از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مشغول فعالیت هستند.
مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار که 13.1 درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود.
7420/7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.