عباسعلی دامنگیر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر این واحدها کارخانه های گچ هستند و برخی نیز واحدهای صنعتی بزرگ را شامل می شوند.
وی با بیان این که 2 هزار و 10 واحد تولیدی و صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری هستند، اظهارداشت: برخی واحدهای خاص که نوع فعالیت آنها آلاینده است و نیاز به مراقبت زیست محیطی بیشتری دارند به صورت لحظه ای پایش می شوند.
وی با اشاره به فعالیت 47 واحد کارخانه گچ در سمنان خاطرنشان کرد: این واحدهای موظف به استفاده از فیلترهای پیشرفته برای پایش هستند که بیشتر مدیران آنها با رعایت نکات زیست محیطی همکاری خوبی با این اداره کل دارند و در مدت سه سال فقط 2 مورد مشکل‌دار بودند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به عوارض سنگین برای واحدهای تولیدی در صورت رعایت نکردن نکات زیست محیطی، بیان کرد: برای جلوگیری از گرد و خاک و تولید غبار، واحدهای تولید شن و ماسه موظف به فعالیت در قالب سیستم مرطوب هستند.
دامنگیر خاطرنشان کرد: علاوه بر پایش لحظه ای این تعداد واحد تولیدی استان، 27 واحد در شهرکها و نواحی صنعتی استان به صورت تصادفی نظارت و پایش می شوند.
وی با اشاره به فعالیت واحد فروسیلیس ایران در شهرک صنعتی سمنان، تصریح کرد: این واحد سال 1396 سه ماه تعطیلی داوطلبانه برای کاهش آلودگی در خط تولید داشت.
وی اضافه کرد: به یک واحد کلرید سدیم برای مشکل پسابی که داشت 18 ماه فرصت داده شد تا با همکاری دانشگاه شیراز به اجرای طرح نمونه پساب اقدام کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: دولت تدبیر و امید دولتی دوست‌دار محیط زیست است و در این دولت حفاظت از محیط زیست از ابتدا شرط اول هر گونه فعالیت دولتی مبنا قرار گرفت، به همین منظور در سال 97 تعداد پنج واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی استان مطابق قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به نگرانی هایی درباره آلایندگی طرح توسعه کارخانه فروسیلیس ایران، تاکید کرد: نسبت به چهار سال گذشته با نظارت بیشتر و تلاش مدیران این واحد تولیدی تا 70 درصد آلایندگی این واحد کاهش یافته است.
دامنگیر تاکید کرد: هرگونه توسعه شرکت فروسیلیس ایران مشروط به تصویب در شورای سلامت استان است که قبل از آن باید از نظر زیست محیطی در کارگروه ارزیابی زیست محیطی متشکل از 11 دستگاه اجرایی مرتبط به صورت تخصصی مورد نظارت باشد و طرح توسعه آن مصوب شود.
وی با اشاره به این که نظارت زیست محیطی در این باره با حساسیت ویژه در حال انجام است، اضافه کرد: در واحد فروسیلیس ایران دانشگاه تهران به عنوان مشاور زیست محیطی تعیین شده است تا با نظارت علمی و تخصصی، نگرانی ها از آلایندگی به حداقل برسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به این که سیاست سازمان حفاظت محیط زیست تعطیلی واحدهای صنعتی نیست مگر این اینکه آلاینده بودن آن از نظر علمی و فنی قابل اثبات باشد، گفت: اکنون 17 واحد صنعتی در استان عوارض آلایندگی پرداخت می کنند.
وی تاکید کرد: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست سلامت مردم با هیچ چیز قابل معامله نیست و از سویی برخورد منطقی با مسایل زیست محیطی در حوزه تولید در دستور کار قرار دارد تا مواردی به معضلات تولیدکنندگان در کشور اضافه نشود.
دامنگیر بیان داشت: به همین منظور، در صورت مشاهده هر نوع آلایندگی با ارایه مهلت مناسب به تولیدکننده بر اساس واقعیتها، واحد صنعتی باید برای رفع آلایندگی اقدام کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی و مشکلات متعدد تولید کنندگان، صنعتگران باید نهایت تلاش خود را برای فعالیت تولیدی بدون آلایندگی در دستور کار قرار دهند.
سمنان استانی صنعتی با داشتن 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری است که برخی واحدها شامل صنایع فرآوری فرآورده های نفتی، گچ، معادن و صنایع شیمیایی، از رسته های آلاینده و تحت نظارت دقیق حفاظت محیط زیست است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.