به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شفیعی عصر جمعه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: هفت مورد مثبت قطعی کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته به شمار آمار بیماران کرونایی کرمان اضافه شده است که دو مورد از این افراد در بیمارستان های کرمان بستری هستند و دو مورد هم بیمار سرپایی هستند.

وی اظهار کرد: یکی از موارد بستری فردی ۲۸ ساله و دارای شغل آزاد است؛ این فرد هفته گذشته به تهران سفر کرده بود؛ نفر دوم هم مردی ۷۶ ساله با سابقه بیماری زمینه ای ریوی است که به دلیل سرکشی خویشاوندان به کرونا مبتلا شده است.

شفیعی با اشاره به اینکه دو مورد بستری و پنج مورد سرپایی همه مربوط به حوزه شهرستان کرمان هستند، افزود: یک مورد مبتلا در ارزوئیه، یک مورد در بم، سه مورد در رفسنجان، یک مورد در شهربابک و یک مورد در زرند داریم.

فوتی ناشی از کرونا در کرمان نداریم

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در استان کرمان موردی از فوت بیماران مبتلا به کرونا نداشته ایم ضمن اینکه یک مورد از بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته از بیمارستان مرخص شده و مابقی روند درمانش در منزل پی گیری می شود. بر این اساس از ۲۰ مورد بیماران بستری مبتلا به کرونا در کرمان سه بیمار بهبود یافته مرخص شده اند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از مسافرت در روزهای اپیدمی کرونا ادامه داد: رد پای سفر در موارد مبتلا به کرونا در استان کرمان دیده می شود.

شفیعی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا فاقد علائم بالینی بوده یا علائم خفیفی دارند، تاکید کرد: این افراد ناقل بیماری هستند و این موضوع بسیار خطرناک است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تایید خبر جواب مثبت آزمایش کرونای بیمار فوت شده رفسنجانی متذکر شد: این مورد جز موارد قطعی یا فوتی استان کرمان نیست و بعد از فوت در یزد برای خاکسپاری به رفسنجان منتقل شده است. با توجه به گذشت بیش از ۱۴ روز از زمان فوت این فرد بحث قرنطینه برای نزدیکانش مطرح نیست اما تحت مراقبت هستند.

وی گفت: تاکنون نام نماینده مردم شرق استان کرمان و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در لیست افراد مبتلا به کرونا مشاهده نشده است.

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان با گندزدایی معابر مخالفتی ندارد، افزود: در شرایط کنونی اقدامات با توجه به ضرورت اولویت بندی شده اند و بر این اساس در شرایط کنونی نیاز به گندزدایی کف خیابان ها و معابر نیست؛ بلکه گندزدایی پارک‌ها و وسایل بازی کودکان توسط شهرداری در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ویروس و واکسن برای این بیماری کشف نشده است، افزود: تولید واکسن پروسه ای زمان بر است و حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد. در زمینه دارو هم بر اساس تجربیات کسب شده چند رژیم دارویی توصیه می شود که در بیمارستان ها بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی برای بیماران بستری از آنها استفاده می کنیم.

کمبودی در زمینه اتاق ایزوله نداریم

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در کرمان کمبودی در زمینه اتاق ایزوله وجود ندارد، گفت: تنها ۲۰ درصد بیماران کرونایی در بیمارستان ها بستری می شوند که از این میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد به اتاق ایروله تنفسی نیاز دارند.

وی با اشاره به انجام ۱۹۰ تست در کرمان از شنبه هفته گذشته تاکنون اظهار کرد: در صورت افزایش تعداد بیماران کرونایی، دو آزمایشگاه جدید تشخیص کرونا در استان کرمان راه اندازی می شود.

شفیعی در خصوص هزنیه درمان بیماران مبتلا به کرونا عنوان کرد: هزینه درمان بیماران مشکوک و قطعی کرونا که در بیمارستان بستری می شوند، رایگان است و فقط فرانشیز از آنها دریافت می شود. باید توجه داشت بیماران دچار بیماری های دیگر که با شک به کرونا در بیمارستان بستری می شوند مشمول این مساله نمی شوند و طبق دستورالعمل پرداخت هزینه بر اساس آمار ثبت شده در سامانه انجام می شود.

وی با اشاره به اختصاص اعتباراتی در سطح ملی برای این مساله افزود: تا کنون اعتباری به استان‌ها اختصاص داده نشده است و تا این لحظه همه هزنیه ها از محل منابع درآمدی و جاری دانشگاه بوده است.

رد شایعه ابتلای دو پزشک معروف کرمان به کرونا

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن رد شایعاتی مبنی بر مثبت بودن نتیجه آزمایش دکتر معتمدی (دندانپزشک) و علوی (متخصص کودکان) اظهار کرد: احتمال آلودگی در همکاران کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، به ویژه برای دندانپزشکان وجود دارد اما نتیجه آزمایش دکتر معتمدی مثبت نبوده و تاکنون آزمایشی از دکتر علوی دریافت نشده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به جدید بودن بیماری کرونا باید از تجربیات چین استفاده کنیم، افزود: روز به روز بعضی پروتکل های درمانی و بررسی بیماری تغییر می کند ضمن اینکه قرنطینه «ووهان» ناموفق بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان استانی است، عنوان کرد: یکی از نکاتی که باید این روزها مورد توجه قرار دهیم این است که همواره در بیمارستان ها تعدادی فوتی به دلایل مختلف داریم و نباید همه مرگ ها را به دلیل کرونا بدانیم.

ورودی ها و خروجی های کرمان بسته شود

وی همچنین در خصوص مسافران نوروزی هم گفت: تسهیلات سفرهای نوروزی در کرمان لغو شده است و به احتمال زیاد مکان های گردشگری هم در نوروز تعطیل هستند.

شفیعی عنوان کرد: پیشنهاد می شود همانگونه که قرار است ورودی های استان کرمان بسته شود، ما هم خروجی شهرها ببندیم تا مسافر از استان خارج نشود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در کرمان سابقه سفر دارند، گفت: جلوگیری از سفر به منظور حفظ سلامت مردم است.

شفیعی با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی در کرمان نداریم، افزود: بیمارستان افضلی پور و پیامبر اعظم (ص) که مرجع هستند تخت خالی دارند، ضمن اینکه دو بیمارستان پشتیبان تعریف شده که در صورت بالا رفتن آمار به صورت اختصاصی این بیماران را پذیرش کرده و بیمار دیگری در این بیمارستانها پذیرش نمی شود. همچنین سیستم بهداشت و درمان سپاه هم برای برپایی بیمارستان های صحرایی آماده باش است.

زباله های خانگی از مبدا تفیک شوند

وی در خصوص زباله های عفونی هم گفت: زباله های عفونی بیمارستان ها در دستگاه های مخصوص بی خطرسازی و سپس توسط شهرداری حمل می شوند. میزان تولید زباله های عفونی در منازل اندک است و در صورت افزایش تعداد بیماران باید چاره اندیشی شود. مساله مهم در زمینه زباله های منازل تفکیک سازی از مبدا است و باید زباله های تر و خشک را در کیسه های جداگانه قرار دهیم.

شفیعی گفت: زباله گردها در این زمینه مشکل ساز هستند چرا که این افراد تا رسیدن ماشین حمل زباله ممکن است به سراغ کیسه های زباله رفته و باعث پخش آنها در سطح معابر شوند. در جلسه امروز در زمینه زباله های حاشیه شهر تصمیماتی اتخاذ شد.

وی در خصوص امکان از بین بردن ویروس به وسیله حرارت هم گفت: در منابع علمی مطلبی در خصوص میزان درجه حرارت و مدت زمان لازم برای از بین بردن ویروس وجود ندارد؛ اما بر اساس تجربه در صورتی که به سطوح حرارتی بالای ۵۰ تا ۶۰ درجه در مدت زمان کمتر از یک درجه بدهیم ویروس از بین می رود شستن و اتو شانس ماندگاری میکروب را کم می کنند.

وی با اشاره به اینکه نام نماینده مردم سیرجان و بردسیر در لیست بیماران بستری نیست، گفت: در زمینه بستری افراد تفاوتی بین مسئولان و مردم وجود ندارد و از افراد در صورت نیاز تست گرفته می شود.

شفیعی در خصوص حضور مردم در گلزار شهدا برای زیارت مزار سردار سلیمانی هم اظهار کرد: این مکان چندین نوبت در روز ضدعفونی می شود ضمن اینکه از لمس و بوسیدن سنگ مزار جلوگیری می شود. بنرهایی در گلزار شهدا نصب و نکات بهداشتی یادآوری شده است و در صورت نیاز تمهیدات بیشتری در این خصوص اندیشیده می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.