مهدی لطفعلی‌زاده روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: به منظور جلوگیری از سرمازدگی، تامین بازار، بهره‌وری بیشتر و مصرف آب کمتر، مراحل اولیه طرح انتقال کشت سبزی و صیفی‌جات در استان کرمان شروع شده و تا پایان امسال به مرور به متقاضیان مشاوره خدمات و تسهیلات داده می‌شود.

وی با بیان اینکه  انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه در کرمان به عنوان یک سیاست وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود گفت:  با بردن محصولات به کشت گلخانه‌ای مصرف آب به یک دهم کاهش خواهد یافت و تولید محصول ۱۰ برابر می‌شود.

 مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی شمال کرمان تصریح کرد: کاشت سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل در محیط‌های گلخانه‌ای بجای  فضای باز، با هدف صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری در سراسر کشور اجرا می‌شود.

کشت گلخانه ای در واقع نمادی از عبور کشاورزی سنتی به علمی است که صرفه جویی، اشتغالزایی، استفاده از حداقل زمین برای تولید محصول، بهینه سازی مصرف آب، افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده، قابلیت کنترل محصول و آفات، تولید و تنوع محصول به صورت خارج از فصل، تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار از جمله مهمترین مزایای آن اعلام شده است.
در استان کرمان ۲۴ میلیون مترمربع(۲هزار و ۴۰۰ هکتار ) گلخانه با تولید سالانه حدود ۴۸۰ هزار تن محصول وجود دارد، براساس برنامه ششم و هفتم توسعه باید پنج هزار هکتار طرح کشت گلخانه ای در این استان اجرایی شود.
طبق آمار موجود، اکنون ۱۵ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد که برنامه ریزی شده ۵۰ هزار هکتار تا پایان برنامه ششم و هفتم توسعه گلخانه اجرایی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.