ایمان پژمایه روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، متوسط اجرای آبیاری نوین در سطح زمین کشاورزی استانهای کشور را بطور متوسط 22درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در هرمزگان به 68 درصد می رسد.
وی اضافه کرد: از156هزارهکتار زمین کشت آبی هرمزگان 108هزار هکتار آن با استفاده از روشهای نوین، آبیاری می شود که با توجه به طرح های اجرا شده و در دست انجام این رقم تا اوایل بهار سال آینده به 120هزار هکتار افزایش می یابد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون سه هزارو200هکتار از زمین های این استان به آبیاری نوین مجهز شده اظهار داشت: هفت هکتار طرح نیز در حال اجرا است که تا اواسط بهار سال آینده عملیاتی می شوند.
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یاد آورشد: از30هزارهکتار زمین های کشاورزی باقی مانده نیزبخش زیادی فرسوده و غیر اقتصادی هستند که مجهزکردن آنها به آبیاری نوین نیاز به اصلاح و یکپارچه سازی دارد که این نیز بستگی به همکاری بهره برداران دارد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به صرفه جویی 11هزار متر مکعبی به ازای مجهز شدن هر هکتار زمین کشاورزی به آبیاری نوین آمده است: با اجرای این طرح در سطح 105هزار هکتار، سالانه از هدر رفت یکهزارو 133میلیون متر مکعب آب جلوگیری می شود.
دراین اطلاعات با اشاره به تامین اعتبار85 درصدی اجرای این طرح ها از سوی دولت گفته شده دراین راستا تاکنون پنج هزارمیلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به بهره برداران استان هرمزگان پرداخت شده است.
اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی براساس مجوزهای صادره از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای هر استان به خصوص اطلاعات درج شده در پروانه بهره برداری چاه آب انجام می شود.
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون یک میلیون و 700هزار هکتار از مجموع هشت و نیم میلیون هکتار زمین باغی و زراعی کشور به آبیاری نوین مجهز شده ا ست.
نتایج حاصل ازسرشماری وبررسی های بعمل آمده نشان می دهد حدود چهار میلیون و 500هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور قابلیت تجهیز به آبیاری نوین را دارد .
در برنامه ششم پیش بینی شده سالی 600 هزارهکتار از باغها و مزارع کشور به آبیاری نوین مجهز شود طوریکه در پایان این برنامه باید میزان صرفه جویی در مصرف آب به 11 میلیارد مترمکعب در سال برسد.
6149 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.