فیض الله شمس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین سیستم آبیاری نوین در 30 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی در دست اجراست که از این میزان 9 هزار هکتار را اراضی خرده مالکی تشکیل می دهد .
وی اضافه کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی به میزان 70 تا 75 درصد افزایش می دهد .
وی ادامه داد: اجرای سیستم های نوین آبیاری و توسعه آن مورد توجه دولت و مسوولان قرار دارد به طوری که در چهار سال اخیر به اندازه 15 سال پیش از آن اقدامات توسعه آبیاری نوین انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات این سازمان جهت کاهش مصرف آب، بیان کرد: در سال های اخیر توجه در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمرکز شده است تا بتوان با تغییر الگوی کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کشت محصولاتی با مصرف آب کم، حفظ و ارتقای بهره وری خاک کشاورزی، مدیریت روان آب ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی های روز برای کاهش مصرف آب از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با کم آبی است.
شمس با تاکید بر انتقال آب از طریق لوله های پلی اتیلنی، بیان کرد: انتقال آب با کانال های پوشش دار بر سر مزارع موجب می شود راندمان آب در مزارع 95 درصد افزایش یابد که این به معنای تولید محصول باکیفیت و حداکثری با منابع آب کم است.
وی گفت: آب باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود که در این خصوص همراهی همه بخش های مسوول و مردم ضروری است.
وی افزود: استفاده از روش های نوین آبیاری افزایش 30 درصدی محصول و کاهش 25 درصدی مصرف کودهای کشاورزی را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا اجرای سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی پس از انقلاب اسلامی شروع شد اما روند اجرایی آن با تخصیص اعتبارات خاص در دولت یازدهم سرعت پیدا کرد.
در هر هکتار از اراضی کشاورزی که از سامانه های نوین آبیاری استفاده شود می توان شاهد صرفه جویی چهار هزار و 700 متر مکعبی در مصرف آب بود و در زمین هایی که از آب های زیرزمینی استفاده می شود با اجرایی شدن سامانه های نوین آبیاری حدود 25 درصد کاهش مصرف انرژی رخ می دهد.
طبق تصمیم مجلس و وزارت جهاد کشاورزی در 10 سال آینده باید سالانه 400 هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شود.
آذربایجان غربی حدود 900 هزار هکتار زمین مستعد کشت کشاورزی دارد که از این میزان افزون بر 100 هزار هکتار باغی و 800 هزار هکتار زراعی است.
از مجموع 2 میلیون و 224 هزار و 110 هکتار از اراضی استان، هفت هزار و 115 هکتار غیرقابل کشت، 375 هزار و 515 هکتار دارای محدودیت کشت، 691 هزار و 592 هکتار دارای محدودیت کشت کم و در نهایت 82 هزار و 779 هکتار بدون محدودیت کشت است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.