جعفر ایمانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تغییر سامانه‌های آبیاری اراضی از سنتی به مدرن برای هر هکتار از اراضی به صورت میانگین بیش از سه هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و این موضوع با توجه به اینکه مهاباد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد T از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: امسال ۱۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده که در قالب هشت پروژه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که با تغییر سامانه آبیاری در این اراضی از سنتی به شیوه نوین ۵۲۲ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۲۲ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۷ میلیارد ریال آن از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به صورت بلاعوض و مابقی از سوی کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: با افتتاح این طرح‌ها تنها در بخش خرده مالکی هشت هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود که نقش مهمی در صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به طرح آبیاری تجمیعی روستاهای «دریاس و توت‌آغاج» گفت: این طرح که در مجموع ۳۴۰ هکتار مساحت دارد و برای آن ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است،  سال گذشته در سفر رییس جمهوری به آذربایجان‌غربی به صورت ویدیوکنفراس افتتاح شد.

ایمانیان همچنین اظهار داشت: در هفته جهاد کشاورزی امسال نیز ۱۳۸ طرح آبیاری تحت فشار همزمان در مساحتی ۳۶۴ هکتار از مزارع مهاباد با حضور مسوولان شهرستانی در مهاباد به بهره‌برداری رسید.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است امسال ۹۴ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد برای بخش کشاورزی رهاسازی شود که تاکنون ۷۱ میلیون مترمکعب آن رهاسازی شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.