در گذشته های نه چندان دور به غیر از داد و ستد، بخشی از فعالیت های تولیدی و صنعتی نیز در همین بازار انجام گرفته است ولی با گذشت زمان از تعداد تولیدکنندگان که بیشتر صنعتگر بودند، کاسته شده و در نتیجه سهم تولید در بازار بسیار محدود شده است.
از عمده ترین مراکز تولیدی می توان به بازار مسگرها و آهنگرها، زین سازان، راسته صحافان، راسته تفنگ سازان در تیمچه سید اسماعیل اشاره کرد. امروز بخش تولید تنها به بازار آهنگرها، بازار کلوچه پزها و بخش کمی از بازار زرگرها محدود شده است.
برخی از راسته های بازار با نام اقلیت ها قومی یا مذهبی نظیر بازار یهودی ها و یا راسته ترک ها معروف است.
در مسیر طولانی بازار، سراها و کاروان سراهای متعددی وجود داشته است که خدماتی را در اختیار مسافران و بازرگانان قرار می دادند. از جمله سراهای بازار کرمانشاه می توان به کاشانی، حکیم‌الدوله، نور، اصفهانی‌ها، وکیل‌الدوله، خرما فروش ها، فراشی باشی، عمادالدوله، سنگ تراشی ها و سرای رنگ رزها اشاره کرد.
بافت قدیمی شهر کرمانشاه و چندین خانه در این شهر با معماری خاصی که دارند اماکنی جذاب برای آشنایی با سبک خانه سازی گذشتگان است که با حضور در این اماکن معماری زیبا، چشم هر بیننده ای را خیره می کند و قدم زدن در آن آرامش خاصی به رهگذران منتقل می کند.
بافت قدیم شهر کرمانشاه همانند بافت های قدیمی دیگر شهرهای ایران ویژگی های خاص خود را دارد، در داخل این بافت قدیمی، مراکز مهم مذهبی، تجاری و محلات مسکونی شکل گرفته است.
باتوجه به موقعیت خاص شهر که بر روی تپه ماهورهای طبیعی قرار گرفته است، چشم انداز زیبایی در اکثر نقاط بافت ملاحظه می شود به ویژه اینکه شکل معابر، گذرها و خانه ها جلوه دیدنی را پدید آورده اند.
به غیر از سراها بناهای با ارزش دیگری در مجموعه بازار وجود دارد که از جمله آنها مسجد عمادالدوله و حمام و مسجد حاج شهبازخان است.

**خانه معین الکتاب
این خانه در محله قدیمی علاف خانه واقع شده که راه دسترسی به آن از طریق کوچه توکل و فیض مهدوی میسر است. این خانه از نوع خانه های درونگرا است که با عبور از هشتی به حیاط بیرونی و سپس با گذشتن از راهرویی دراز می توان وارد حیاط اندرونی شد.
این راهرو به طور مستقیم به حیاط اندرونی منتهی نمی شود بلکه با زاویه ای 90 درجه 2 حیاط را به هم وصل می کند و به عبارتی امکان دید مستقیم از حیاط بیرونی به حیاط اندرونی وجود ندارد. اندرونی که بخش اصلی بنا محسوب می شود به صورت حیاط نسبتاً بزرگی به مساحت 154 متر مربع است.
در این بخش در سه طرف حیاط دارای فضاهای مسکونی است و در ضلع جنوبی که فاقد اتاق می باشد به وسیله طاق نماهایی تزئین شده است. در ضلع شمالی حیاط، مهمانخانه بزرگی وجود دارد.
بانی و مالک این خانه میرزا حسن خان مدنی معروف به معین الکتاب می باشد. میرزا حسن خان از جمله آزادی خواهان صدر مشروطیت است که در کرمانشاه وی را بیشتر با نام دبیراعظم می شناسند.

**خانه خواجه باروخ
این خانه در بخش یهودی نشین محله قدیمی فیض آباد واقع شده است و دارای ویژگی های یک خانه درونگرا می باشد. این خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و از آنجا با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی وارد می شویم.
در اطراف حیاط اندرونی مجموعه ای از اتاق های مسکونی قرار گرفته است. در نمای ایوان های این بنای زیبا، ستون های آجری به کار رفته که دارای سرستون های آجری به صورت پله ای و مقرنی می باشد.
این خانه از محدود خانه های قاجاریه کرمانشاه است که دارای حمام است. این خانه توسط خواجه باروخ که یکی از تجار کلیمی کرمانشاه بود در عصر ناصری ساخته شده است. این خانه امروز به نام خانه 'رنده کشی' که آخرین مالک آن می باشد، معروف شده است.

**خانه صمدی
این خانه یکی از خانه های قاجاری شهر کرمانشاه است که توسط بیگلربیگی فراش باشی ساخته شده است. این خانه دارای تزئینات زیبای چون نقاشی دیواری، تزئینات چوبی و گچ بری می باشد که در این تزئینات نفوذ هنر و معماری غربی را می توان مشاهده کرد.
این خانه در خیابان معلم شرقی واقع شده است، یکی از با ارزش ترین ابنیه برون ‌گرایی است که طبق کتیبه ورودی بنا در سال 1316 ش ساخته شده و تمام نمای این خانه به وسیله آجرکاری با اشکال مختلف هنری تزئین شده است.

**2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی در کرمانشاه
در استان کرمانشاه بیش از چهار هزار اثر تاریخی وجود دارد که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.