به گزارش خبرنگار ایرنا؛ احمد عزیزی شاعر انقلاب که از پانزدهم اسفند ماه سال 1386 به علت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان بستری بود، عصر دوشنبه 16 اسفند سال 95 در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه درگذشت.
حوزه هنری و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در نظر دارند، آئین گرامیداشت نخستین سالگرد فوت شاعر انقلاب را در به صورت مشترک در کرمانشاه برگزار کنند.
زینب عزیزی، خواهر زنده‌ یاد احمد عزیزی در این ارتباط توضیح داد که در این آئین از سه اثر تازه‌ منتشر شده از زنده ‌یاد احمد عزیزی رونمایی خواهد شد.
به گفته او، 'شون میلکان' از جمله این آثار است که اولین مجموعه سروده‌های کُردی احمد عزیزی محسوب می‌شود.
شون میلکان به معنای بقایای خاکستر و ... چادرنشینان است که هنگام کوچ از آن‌ها باقی می‌ماند و نشان می‌دهد که در این منطقه افرادی زندگی می‌کرده‌اند. خواندن این اثر به دلیل استفاده از واژگان اصیل کُردی، برای کُرد زبان‌ها لذت‌ بخش خواهد بود.
عزیزی در ادامه افزود: حتی به خاطر دارم که برادرم سروده‌هایی از این کتاب را برای مردم شمیرانات می‌خواند و آن‌ها نیز از شنیدن آن لذت می‌بردند.
او اظهار کرد: در مجموع این کتاب حاوی واژگان اصیلی است که موجب عظمت بیشتر زبان کُردی می‌شود.
خواهر زنده ‌یاد احمد عزیزی همچنین از انتشار 2 اثر دیگر نیز خبر داد و یادآور شد: 'برق بلاغت' مجموعه‌ای از شطحیات احمد عزیزی است که به تازگی به چاپ رسیده است.
به گفته او، همچنین کتاب 'گیسوان شب' نیز که رمانی با زبان شطحیات است، در این مراسم رونمایی خواهد شد.
اولین رمان نوشته شده توسط زنده‌یاد عزیزی 'سرزمین سرمه' نام داشت که متأسفانه در دست نیست و به چاپ نرسیده است؛ از این جهت کتاب گیسوان شب نخستین رمان چاپ شده او محسوب می‌شود.
احمد عزیزی چهارم دی ماه سال 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه به دنیا آمد، او دارای آثاری نظیر کفش های مکاشفه، شرجی آواز، خوابنامه و باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رؤیا، ملکوت تکلم و سیل گل سرخ است.
رهبر معظم انقلاب در سال 1390 و در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در بیمارستان امام رضا (ع) از وی عیادت و بر رسیدگی به وضعیت این شاعر آئینی تاکید کردند.
عزیزی آثار شعر و نثر ادبی متعددی دارد و شاعری با سبک منحصر به فرد است که این سبک به صورت مثنوی در کفش های مکاشفه او جلوه کرده ‌است.
تمایل سبک وی به معنویت و عرفان اسلامی با فرم جدیدی از مثنوی، ملهم از مثنوی مولوی، در شعر معاصر بی ‌نظیر است، این سبک تاثیر بسیار زیادی در شعر معاصر گذاشته ‌است.
اشعار عزیزی با عرفان اسلامی آمیختگی دارد و تمجید از اهل بیت در بیشتر آثارش موج می‌زند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.