مجید همتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشتر جایگاه های دام در مناطق زلزله زده تخریب شده و در بسیاری از مکان ها انبارعلوفه نیز ویران شده و از سوی دیگر شاهد ورود سامانه سرد در منطقه و عدم دسترسی دام به غذای روزمره هستیم.
وی ادامه داد: برخی از دام ها در مناطق زلزله زده به بیماری هایی همچون ذات الریه و یا به دلیل تغییر رژیم غذایی به سوء تغذیه مبتلا شدند از همین رو استقرار اکیپ های درمانی در منطقه ضرورت یافت.
به گفته وی، اداره کل دامپزشکی در کنار اقدام های درمانی به فعالیت های پیشگیرانه همچون واکسیناسیون انتروتوکسمی و واکسیناسیون تب برفکی می پردازد.
مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: پس از وقوع زلزله، اکیپ های دامپزشکی با کمک استان های ایلام، لرستان، همدان و کردستان عملیات خود را آغاز کردند.
به گفته وی، در روزهای نخست دفن بهداشتی لاشه دام های تلف شده با همکاری سپاه پاسداران در اولویت کاری قرار گرفت چرا که باقی ماندن لاشه علاوه بر انتشار بوی متعفن به یک معضل زیست محیطی تبدیل می شد.
این مسئول از انتقال نزدیک به 60 راس گوسفند، بز و گاو به دلیل مجروحیت بالا به کشتارگاه خبر داد.
همتی با تاکید براینکه ویزیت و تجویز دارو در مناطق زلزله زده رایگان است، ادامه داد: بیماری های مشاهده شده در مناطق زلزله زده همان بیماری های روتین دام همچون ذات الریه و بیماری انگلی بوده و تاکنون موردی از بیماری های خطرناک و واگیردار همچون تب برفکی و یا بیماری مشترک انسان و دام گزارش و مشاهده نشده است.
به گفته وی، پایش ها برای کنترل و پیشگیری از این بیماری ها ادامه دارد و همه منطقه توسط اکیپ های خدمات رسان تحت کنترل است و مورد خاصی از بیماری های واگیر نداشته ایم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 87 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.