به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در این نشست خبری دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ابتدا ایران را یکی از کشورهای برتر در زمینه مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: تقدیم چهار هزار شهید و 12 هزار جانباز سندی گواهی بر مبارزه جدی جمهوری اسلامی علیه مواد مخدر است و تمام کشورهای دنیا نیز این جدیت کشورمان را در مقابله با بلای خانمانسوز اعتیاد ستوده اند.
علی شمشیری اظهار کرد که رهبر معظم انقلاب اعتیاد را در راس آسیب های اجتماعی قرار داده اند و و جمهوری اسلامی هم هر آنچه که لازم بوده را در این عرصه در طبق اخلاص گذاشته و با جدیت در راه مبارزه و مقابله با اعتیاد تلاش کرده است.
وی با بیان اینکه برای ادامه کار در این راه نیازمند حمایت های مردمی بخصوص خانواده ها هستیم، گفت: اگر خانواده ها مراقبت بیشتری از فرزندان خود کنند تا حدود زیادی می توان از روی آوری افراد به سمت مواد مخدر جلوگیری کرد.
او همچنین گفت که تا زمانی که تقاضا برای مواد مخدر در جامعه وجود داشته باشد این بلای خانمانسوز هم وجود دارد، اظهار کرد که تشویق نسل جوان به سمت ورزش و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می تواند از گرایش آنان به سمت اعتیاد جلوگیری کند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این ستاد پنج کمیته تخصصی دارد از رسانه ها خواست مطالبه گر باشند و به صورت منصفانه عملکرد ستاد را نقد کنند اما از ایجاد یاس و ناامیدی و سیاه نمایی خودداری نمایند.
شمشیری نیاز کنونی جامعه را آموزش و فرهنگ سازی دانست و از رسانه ها خواست سطح ارتباط و همکاری خود را با ستاد افزایش دهند تا از طریق رسانه ها مطالب آموزشی را در اختیار مردم و مخاطبان قرار دهیم.

** آموزش دانش آموزان در اولویت آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری به جمعیت 320 هزار نفری دانش آموزان استان اشاره کرد و گفت: غیر از جمعیت دوره ابتدایی، سایر دانش آموزان زیرپوشش آموزش های مربوط به اعتیاد و مواد مخدر قرار دارند و سالانه در قالب برنامه های فرهنگی، ورزشی مضرات و آسیب های اعتیاد برای آنها تشریح می شود.
سلمان محبی افزود: براساس بررسی های انجام شده در خانواده هایی که سطح آگاهی و سواد پایین است، زمینه بروز آسیب های اجتماعی نیز به تبع بالا می رود که در این ارتباط افزایش سطح باسوادی مردم استان در اولویت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
او رتبه استان کرمانشاه در سال 92 در زمینه باسوادی را 27 در کشور دانست و گفت: با تلاش های صورت گرفته این رتبه در سال 95 به پنجم کشور کاهش یافته و این نشان می دهد که میزان جمعیت با سواد استان افزایش یافته است.
وی ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به آسیب های اجتماعی را از اهداف اصلی آموزش و پرورش دانست و افزود: در قالب نشست های تخصصی، دوره های مشاوره، کتاب، دفترک و رسانه ها نسبت به آموزش مخاطبان و آشنایی آنها با آسیب های اجتماعی اقدام می کنیم.
وی به تدوین 6 عنوان کتابچه آموزشی و پیشگیری از اعتیاد، مهارت های زندگی و فرزند پروری در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: این کتاب ها برای استفاده کل کشور در اختیار ادارات آموزش و پرورش دیگر استان ها نیز قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد آمار دانش آموزان مبتلا به اعتیاد در استان نیز گفت: دانش آموزان مبتلا به اعتیاد در کشور و استان شناخته شده نیستد و نمی توان این آمار را هم به دست آورد.
محبی اعلام آمار دانش آموزان معتاد را نوعی سیاه نمایی و بزرگنمایی دانست و افزود: این نوع سخنان و آمارها جنبه علمی ندارد و دقیق نیست.
وی اضافه کرد که در همه مدارس مشاور داریم تا اگر دانش آموزی نیاز به مشاوره داشته باشد توسط مشاور راهنمایی و هدایت شود.
وی همچنین گفت که دانش آموزان در معرض خطر در استان وجود دارند که این افراد را شناسایی و زیرپوشش آموزشی و حمایتی قرار داده ایم تا از آسیب مصون بمانند.
به گفته او، آموزش و پرورش در سطح استان 300 مکان ورزشی و کانون فرهنگی تربیتی، اردوگاه و پژوهش سرا دارد و در طول سال برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی در این اماکن برگزار می شود.

**برای پیشگیری بیشتر هزینه شود
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری افزود که هزینه هایی که برای درمان در حوزه اعتیاد می شود در حوزه پیشگیری نمی شود در حالیکه اگر بر روی پیشگیری فعالیت کنیم آمار مبتلایان به اعتیاد کاهش می یابد.
سید ارسلان حسینی بر افزایش میزان اعتبارات و امکانات حوزه پیشگیری تاکید کرد و افزود: ورزش یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های بازدارنده برای جلوگیری از روی آوری جوانان به سمت اعتیاد است.
وی تلاش برای مبارزه با مواد مخدر را نیازمند تلاش جمعی همه جامعه اعم از بخش دولتی و غیردولتی و بخصوص مردم شد و گفت: اعتبارات و امکانات بخش دولتی محدود است و از این رو درخواست می کنیم مردم به حوزه پیشگیری ورود کنند.
وی بر همکاری هرچه بیشتر با اداره کل ورزش و جوانان استان در راستای تقویت روحیه ورزش و ایجاد نشاط و شادی در میان نسل جوان تاکید کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بدهی آب و برق سالن های ورزشی را قطع می کنند در حالیکه این موضوع با اصل مصون سازی جامعه از آسیب های اجتماعی منافات دارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نظارت بر باشگاه های ورزشی استان نیز گفت: در طول سال بیش از 500 مورد بازدید از باشگاه های ورزشی استان انجام می شود و وضعیت این اماکن از نظر مصرف مواد نیروزا و دیگر مسایل مورد بررسی قرار می گیرد.
او مصرف مواد نیروزا در باشگاه ها را ممنوع دانست و گفت: در صورت مشاهده با باشگاه ها برخورد می کنیم.
در این نشست خبری ندا شهسواری قهرمان کرمانشاهی پینگ پنگ ایران و مسعود حجی زواره قهرمان تکواندو جهان اهل کرمانشاه نیز حضور داشتند و در سخنانی بر تاثیر ورزش در دورن ماندن جوانان از آسیب های اجتماعی تاکید کردند.
شهسواری با بیان اینکه روی آوری به اعتیاد از مصرف تفننی شروع می شود، تاکید کرد که نسل جوان هیچ گاه به سمت این مواد خانمان سوز نروند و اوقات فراغت خود را با ورزش سپری کنند چرا که ورزش مایه سلامت تن و روح و می تواند موجب سربلندی کشور شود.
او کسب مقام قهرمانی در مسابقات ورزشی را موجب غرور و افتخار دانست و گفت: جوانان ما باید از ظرفیت های خود برای پیشرفت کشور و اعتلای نام ایران استفاده نمایند.
حجی زواره نیز گفت که اعتیاد جامعه را به سمت نابودی می برد و نسل جوان باید از مشکلاتی که این ماده خانمانسوز بوجود آورده عبرت بگیرند.
او ورزش را نه تنها موجب شادابی جسم و روح بلکه موجب سربلندی خانواده و جامعه و کشور دانست و افزود: جوانان کرمانشاهی ظرفیت بالایی برای ورزش و درخشش در جهان دارند که باید این ظرفیت خود را به کار بگیرند و از اعتیاد دوری کنند و به سمت ورزش بیایند.
ر این نشست خبری این 2 قهرمان کرمانشاهی از سوی مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفتند و همچنین به عنوان سفیران سلامت استان شناخته شدند تا در مدارس به ترویج و ترغیب دانش آموزان به سمت ورزش کمک کنند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.