در این یادداشت آمده است: زنگ انشاء حال و هوای خاص خودش را داشت، موضوع علم بهتر است یا ثروت یکی از موضوع های پایه ثابت این زنگ بود.
از قدیم الایام نیز یکی از موضوع های مورد بحث مردم مجادله علم و ثروت بود، اما چند سالی می شود که این بحث کمرنگ شده و جای خود را به آیا پول خوشبختی می آورد؟ داده است.
به راستی پول خوشبختی می آورد؟ آیا خوشبختی یعنی ماشین خوب، خانه خوب، ویلای خوب؟ آیا خوشبختی یعنی همسر خوب، فرزند خوب، فامیل خوب؟ آیا خوشبختی یعنی تحصیلات عالی، پست و مقام، تفریح کردن و خوشگذرانی؟…
شاید بشود بی نهایت تعریف برای خوشبختی نوشت چون برای هرکس خوشبختی یک جور تعریف می شود.
اگر مشتری خوشبختی هستیم باید اول بدانیم که خوشبختی چیست بعد به دنبال آن برویم.
وقتی به لبنیاتی می رویم می دانیم برای خرید چه چیزی رفته ایم. یا هنگام مراجعه به میوه فروشی با توجه به مقدار پولمان خرید می کنیم، برای خرید خوشبختی نیز باید دقیقاً همین مسیر را دنبال کنیم.
باید ابتدا نوع خوشبختی را برای خود انتخاب کنیم سپس به دنبال خرید آن برویم. میزان و کیفیت خوشبختی افراد با یکدیگر متفاوت است. شاید خوشبختی مورد نظر شخص اول 10 واحد باشد و اگر همان شرایط را شخص دوم داشته باشد خود را خوشبخت نداند و لزوماً با 100واحد خود را خوشبخت بداند.
دیدگاه و نظرات مختلفی در ارتباط با تاثیر پول بر خوشبختی وجود دارد:
افرادی هستند که پول را عامل اصلی خوشبختی می دانند و بقیه عوامل را تحت تأثیر کامل پول می دانند.
عده ای نیز معتقد هستند که پول مهم ترین عامل نمی باشد اما روی مهم ترین چیزها یعنی غذا، خانه، لباس امکانات پزشکی و … تاثیر دارد که این تاثیر می تواند مانع به وجود آمدن برخی مشکلات شود.
آمارها و تحقیقات اقتصادی نشان می دهد که میزان رضایت از زندگی با افزایش درآمد ملی و سرانه هر کشور افزایش پیدا می کند.
طبق آمار بانک جهانی (WDI) درآمد سرانه ایران از سال 2008 تا 2015 نزدیک به 20 درصد افزایش داشته است، ولی آیا میزان رضایت از زندگی مردم نیز با این روند افزایش داشته است؟
با توجه به افزایش درآمد ملی عوامل متعددی وجود دارد که مانع رابطه مستقیم افزایش درآمد ملی با میزان رضایت از زندگی شده است، یکی از این عوامل نرخ تورم است. دولت موظف می باشد که سالانه با توجه به نرخ تورم، میزان حقوق و دستمزد را افزایش دهد.
در دولت دهم تورم چند برابر نرخ حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد که باعث افزایش نابرابری اجتماعی و ایجاد فاصله طبقاتی زیادی در جامعه شد.
در دولت یازدهم تقریباً نرخ دستمزد و تورم به یک میزان افزایش داشته است که میزان نارضایتی از میزان رضایت بر زندگی متاثر از عوامل دیگر می باشد.
مقایسه کشورهای ثروتمند و فقیر گواهی بر این تحقیقات است که مشکلات معیشتی مردم در کشورهای ثروتمند کمتر است.
شاید بتوان گفت که در کشورهای صنعتی و توسعه یافته درآمد خانوار صرف مخارج رفاهی و تفریحی می گردد و در کشورهای در حال توسعه قسمت اعظم درآمد مربوط به هزینه های معیشتی و نیازهای اساسی می باشد.
به دست آوردن مقدار زیادی پول که انتظار آن را ندارید چیز خیلی خوبی است اما با گذشت زمان واکنش افراد به آن تغییر می کند و دو شاخص آسایش و آرامش معنا و مفهوم پیدا می کند که با یکدیگر متفاوت هستند.
پول، آسایش ما را تامین می کند ولی تاثیر آن بر آرامش فقط در زمینه عدم نگرانی از بابت مسائل مادی می باشد. آرامش روحی و فکری از جمله عواملی هستند که پول تاثیر ناچیزی بر روی آنها دارد.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که نداشتن پول مشکلات فراوانی را به وجود آورد، حتی گاهی می تواند جان شما و یا عزیزانتان را به خظر بیندازد اما نمی توان پذیرفت که پول تنها فاکتور خوشبختی می باشد و خوشبختی فقط به آن بستگی دارد.اما بدون شک پول یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین شاخص ها در زندگی افراد است.
3209/8066 دریافت کننده:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.