به گزارش خبرنگار مهر، بهرام درویشی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه محوری ترین اساس توسعه را آب معرفی کرد و اظهار داشت: آب می‌تواند ثروت و فقر به بار آورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: کشت‌های مکانیزه، برداشت‌های مجاز و تطبیق بین منابع و مصارف ثروت می‌آورد اما اگر از کشت‌های استراتژیک فاصله گرفتیم و به دنبال کسب ثروت نادرست در این راه بودیم سال‌های بعد با کم‌آبی مواجه خواهیم شد و خروجی آن فقر آبی و فقر مالی است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آبی در سالهای اخیر چالش "کم آبی" را به یک بحران تبدیل کرده است، گفت: امروز نگرانیم که اتفاقاتی که در کشت سیب زمینی، سیر، پیاز در استان افتاد برای برنج هم رخ دهد و زمین‌ها را با اجاره‌های کم اجاره دهند.

درویشی کشت برنج را در استان‌های غیر شمالی نامناسب عنوان کرد و بیان داشت: سال گذشته به بهانه سیل ۲۵۰۰ هکتار برنج در استان کرمانشاه کشت شد، درهر هکتار کشت برنج ۲۴ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این برای منابع آب استان خطری جدی محسوب می‌شود.

این مسئول علت اجازه استاندار کرمانشاه را در سال ۹۸ به دنبال سیل مبنی بر کشت برنج، تبدیل تهدید سیل به فرصت بود و به کشاورزانی که در سیل خسارت دیده بودند اجازه کشت برنج را داد که از طرف کشور هم بلامانع اعلام شد.

وی ادامه داد: اما امسال ۴۳ درصد کاهش بارندگی داریم و ضریب نفوذ ما پایین آمده است لذا استفاده از منابع آب زیر زمینی برای کشت برنج ممنوع است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هم این ممنوعیت را اعلام کرده‌اند که غیر از استان‌های شمالی در مابقی استان‌ها کشت برنج ممنوع است.

درویشی با اشاره به طرح ملی سازگاری کم آبی در کشور، بیان داشت: این طرح جهت مدیریت انطباق بین منابع و مصارف است.

وی افزود: استان کرمانشاه جزو استان‌های است که با سرعت بالا ظرف مدت شش ماه آخر سال ۹۸ دستورالعمل طرح سازگاری با کم آبی را جهت اجرا تهیه کردیم که از طرف استاندار در حال ابلاغ است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در استان کرمانشاه ۱۷۷۰ کیلومتر حریم رودخانه داریم که ۲۰۰ کیلومتر آن در شهر کرمانشاه است و کسی که حریم قانونی را رعایت نمی‌کند و اقدام به ساخت و ساز در این حریم می‌کند نباید انتظار داشته باشد در هنگام مواجه با مشکل و خطر، دولت از آنها حمایت کند.

۳۰۲۷ مورد تجاوز به حریم بستر دولت داریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان داشت: ۳۰۲۷ مورد تجاوز به حریم بستر دولت داریم، و اگر کسی به این حریم تجاوز کرد دولت هیچ تعهدی در قبال خسارت به این افراد ندارد.

وی گفت: کسی که در شلوغی و اوضاع و احوال کرونا نصف شب در بستر حریم چم بشیر اقدام به ساخت و احداث باغ می‌کند خودش باید جوابگوی خسارت باشد.

درویشی در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت: از روبروی مسجد بروجردی تا چال حسن خان کرمانشاه یک بمب ساعتی زیر پای مردم است چرا که طی این مسیر فقط یک لایه آسفالت سقف خیابان را نگه داشته است و بر روی فاضلاب معلق است

این مسئول بیان داشت: خیابان حداد عادل هم همین حالت را دارد و برای باز کردن این مسیر همراهی اصحاب رسانه لازم و ضروری است.

بهره برداری از پروژه آبشوران تا ۵۰ روز آینده

وی در خصوص پروژه آبشوران گفت: در محدوده پارکینگ شهرداری با شرایط بیماری کرونا بسیار مشکل است اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی ۵۰ روز آینده باقی مانده کار به اتمام می‌رسد و به طور کامل بسته خواسته شد.

درویشی افزود: سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب منابع زیرزمینی داشتیم که با بارندگی‌ها ۱۵۰ تا نفوذ داشتیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه همه سدها آبگیری شده‌اند، اظهار داشت: امسال اگر پیشنهادی را که در لایحه بودجه ۹۹ عنوان کردیم در لایحه می‌آمد، سد شرفشاه و زمان را نهایی می‌کردیم.

وی ادامه داد: ۱۹۰۰ هکتار از شبکه سد شرفشاه را در خرداد ماه برنامه داریم که وارد مدار کنیم و با حضور وزیر خرداد ماه افتتاح خواهد شد.

درویشی بیان داشت: نظام‌جمهوری اسلامی در استان کرمانشاه تا کنون ۲,۰۷۱ میلیارد تومان از صندوق توسعه و مسائل منابع در بحث حفظ منابع آب هزینه کرده است.

این مسئول در خصوص مسدود سازی چاه‌های غیر مجاز گفت: در استان ۱۷ هزار حلقه چاه داریم که حدود ۱۱ هزار مورد آن مجاز است و در حال حاضر ۵ هزار چاه غیر مجاز در سطح استان داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: سال گذشته علی رغم همه محدودیت‌های مالی موفق شدیم ۲۵۰ حلقه چاه را مسدود کنیم و در مجموع تا کنون ۶ هزار چاه پرشده است.

درویشی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار هکتار شبکه مدرن در استان ساخته شده است که ۴۰ هزار هکتار وارد مدار شده است که برای هر هکتار یک اشتغال ایجاد می‌شود.

وی همچنین پروژه سردسیری را یک پروژه فوق پیچیده عنوان کرد و گفت: این پروژه بسیار هزینه بر و توجیه اقتصادی پایینی دارد و نمی‌تواند سودرسان باشد.

درویشی گفت: در کرمانشاه یک منبع پایدار برای افق ۱۴۱۵ با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سد گاوشان با احداث یک سامانه ۷۴ کیلومتری در نظر داریم راه اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهاد دادیم که اگر محقق شود ۶۰ کیلو متر مکعب در سال آب خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اظهار داشت: سال قبل ۹۹.۵ درصد اعتبارات را بدون ترک تشریفات جذب کردیم بر این اساس سهم ما ۳۷۸ میلیارد تومان بود که ۷۳ درصد به ما تخصیص دادند.

وی افزود: در سال ۹۹ نیز با تلاش‌های صورت گرفته اعتبارات چشمگیری به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان داریم به شرط اینکه تخصیص داده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1428581
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.