دکتر حسین بیگلری روز یکشنبه به ایرنا افزود: آخرین ماه تابستان معمولا فصل مسافرت است بنابراین مقوله پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی در حین مسافرت به ویژه برای افرادی که قصد مسافرت به مناطق با آب و هوای گرمسیری دارند حائز اهمیت است.

او گفت: بر همین مبنا در هنگام مسافرت باید از سلامت آب آشامیدنی مورد نظر اطمینان حاصل شود یا آب به صورت بطری های آب معدنی دارای تاریخ اعتبار مصرف شوند.

وی اظهار داشت: همچنین باید مواد غذایی مورد نظر را از سوپر مارکت های زیر نظارت مرکز بهداشت تهیه کرد و از خرید مواد غذایی از دست‌فروشان که اطمینانی از سالم بودن مواد غذایی آن نداریم و مدتها در معرض نور آفتاب قرار دارند و فاسد شده اند، خودداری کرد.

او تاکید کرد که سلامت یخ مصرفی و پاکیزگی ظرف نگهداری یخ نیز حائز اهمیت است، برای خنک نگهداشتن مواد غذایی باید از دو لایه نایلون فریزر سفید استفاده کرد و مواد غذایی را در مجاورت آن قرار داد نه اینکه به طور مستقیم یخ را روی مواد غذایی بگذاریم.

دکتر بیگلری افزود: هنگام خرید مواد غذایی کنسرو شده باید دقت کرد که تاریخ اعتبار آن مخدوش نشده باشد و ممهور به مهر استاندارد باشند همچنین از خرید کنسروهای پف کرده اجتناب شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امینت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: هنگام مسافرت سعی شود از گروه های کودکان، سالمندان و زنان باردار که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بیشتر در معرض خطر مسمومیت غذایی هستند مراقبت شود و همچنین در طول مسافرت از آبلیموی تازه، ماست و پیاز استفاده شود تا سیستم گوارش در برابر میکروب ها تقویت شود.

او یادآوری کرد که شست و شوی دست با آب و صابون بسیار حائز اهمیت است زیرا به دلیل تماس با اسکناس و دست دادن با دیگران و ... دستها آلوده می شود و با خوردن مواد غذایی احتمال مسمومیت با مواد غذایی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، موقت از پدهای الکی برای ضدعفونی کردن دستها استفاده شود سپس در اسرع وقت با آب و مایع دستشویی دستها شسته شود.

او گفت: مواد غذایی در اولین فرصت پس از طبخ یا باید مصرف شود یا در داخل یخچال نگهداری شود و از نگهداری طولانی مدت در فضای باز پرهیز شود همچنین بیرون از یخچال باید با استفاده از لایه ای حفاظتی مانع نشستن مگس و حشرات بر روی آن شد.
۳۰۳۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.