به گزارش ایرنا؛ بهروز عسکری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در روابط عمومی آموزش و پرورش استان افزود: ترس از برآورده نکردن انتظارات خود یا دیگران همان چیزی است که آن را اضطراب می‌نامیم.
وی اظهار داشت: بهترین قوت قلب برای رهایی از اضطراب امتحان، آمادگی کامل برای امتحان است و این به معنای مطالعه منظم و مرور در یک دوره زمانی است و نه با عجله و شتاب؛ البته اگر دانش‌آموزی با آمادگی کامل به جلسه برود و کمی احساس عصبی ‌بودن بکند، جای تعجب نیست؛ چرا که امری طبیعی است.
وی از دانش‌آموزان خواست به جای توجه به احساس استرس، تمرکز خود را به امتحان، معطوف کنند و به خاطر داشته باشند که استرس مثبت می‌تواند ترشح آدرنالین را بالا برده و در نتیجه فکر را روشن سازد و در واقع به عملکرد بهتر داوطلب کمک کند.
عسگری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانش‌آموزان باید سعی کنند، به طور منظم دروس خود را مطالعه نمایند و بر مباحث خوانده شده مرور داشته باشند و همیشه هدف را مدنظر قرار دهند و اگر اضطراب، ترس و نگرانی از امتحان سراغشان آمد، امری کاملا طبیعی است و نشانه مطالعه‌ آنهاست.
وی به دانش‌ آموزان توصیه کرد: تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد امتحان، تعداد و نوع سوال‌ها، بارم‌ بندی و وقت آن کسب کنند؛ به طوری که وقتی پرسش‌های واقعی را دیدند، شگفت ‌زده نشوند و سعی کنند چند دقیقه قبل از شروع امتحان، در محل آزمون حاضر شوند تا احساس دست‌ پاچگی نکنند و همه تذکرات ﻣﺴئولان را بشنوند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش بر آرامش پیش از امتحان ﺗﺄکید کرد و افزود: اعتماد به نفس، آرامش و اطمینان، زمینه ‌ساز موفقیت هستند و هرگاه دانش‌آموز احساس کرد که اعتماد به نفسش متزلزل شده، با کلمات امیدوارکننده خود را تقویت کرده و از خودگویی‌های مثبت استفاده کند.
وی درباره‌ پاسخگویی به ﺳﺆالات گفت: بهتر است پس از دریافت پرسش‌ها، نکات فرّار (فرمول‌ها، تاریخ‌ها، مطالب و مواردی که احتمال فراموش‌شدنشان وجود دارد) را در برگه یادداشت کنند و مطابق با میزان نمره هر بخش، یک برنامه‌ی زمانی تدارک ببینند و ابتدا به پرسش‌های آسان پاسخ دهند.
او با اشاره به اینکه دوست خوب می‌تواند در کاهش استرس منفی، بسیار مفید باشد، افزود: دانش‌آموزان باید دوستی را انتخاب کنند که هم ‌دل و هم ‌زبان‌شان باشد؛ زیرا یک شنونده‌ خوب می‌تواند به انسان کمک کند تا از اضطراب منفی رهایی یابد. همچنین با دیدن کسانی که امتحان را زود تمام می‌کنند، نباید از ادامه پاسخ به ﺳﺆالات، دست کشید.
وی در باره تغذیه در ایام امتحان نیز نکاتی را مطرح کرد؛ از جمله: دانش‌آموزان تا آنجا که ممکن است از غذاهای تازه، مناسب و در حد متعادل استفاده کنند؛ زیرا غذاهای سنگین باعث می‌شود خون کافی به مغز نرسد و توان ذهنی، قدرت تفکر و در نتیجه قدرت تمرکز کاهش یابد. بنابراین، از قندهای طبیعی مانند عسل، خرما، کشمش و ... استفاده کنند تا دچار کاهش قند خون نشوند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان، ضمن ﺗﺄکید بر خواب مناسب و استراحت بین مطالعه، گفت: با استفاده از رهنمودهای بالا و تنظیم اهداف روشن و مشخص، حل مشکلات از راه عینی و منطقی، کنترل اضطراب و تنش فردی و یافتن نشانه‌ها و علت اضطراب منفی، بهتر می‌توان با قدرت و اشتیاق به مطالعه پرداخت و در نتیجه بازده خود را افزایش داد و قله‌های موفقیت را فتح کرد.
اکنون 325 هزار دانش آموز در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و نزدیک به 30 هزار فرهنگی در امر آموزش و پرورش این دانش آموزان تلاش می کنند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.