خسرو شهبازی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان به کشت آفتابگردان آجیلی اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه عمده کشت آفتابگردان آجیلی استان در شهرستان های سنقر و صحنه است، گفت: پیش بینی شده حدود هشت هزار و 500 تن از این آفتابگردان در استان تولید شود.
شهبازی با بیان اینکه آفتابگردان آجیلی درآمد مناسب و اقتصادی برای کشاورزان دارد، اظهار داشت: همین موضوع باعث تمایل کشاورزان به کشت آفتابگردان آجیلی شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال 95 کشت آفتابگردان روغنی نیز در استان شروع شده است، تصریح کرد: در همین سال با تاکید بر امکان برداشت مکانیزه نوع روغنی و شرایط مساعد شهرستان اسلام آبادغرب برای اولین بار آفتابگردان روغنی از ارقام هیبرید وارداتی اسکار و فانتزیا در سطح 48 هکتار کشت شد.
شهبازی اضافه کرد: در سال 96 سطح آفتابگردان روغنی به 83 هکتار عمدتا در کشت دوم افزایش یافت و در سال زراعی 97- 96 امکان کشت زود هنگام این محصول با تدارک 560 کیلوگرم بذر هیبرید رقم اسکار یارانه دار در اسفندماه 96 مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: همچنین بذور مورد نیاز کشت از رقم هیبرید هایسان به مقدار یک هزار و 900 کیلوگرم تدارک دیده شد.
وی افزود: آفتابگردان روغنی در اراضی دشت شیان در سطح 300 هکتار از این اراضی کشت شد که مزارع از وضعیت مطلوبی نیز برخوردار بوده که در راستای توسعه این کشت تمامی سطح ابلاغی آفتابگردان روغنی استان به میزان 300 هکتار محقق شد.
وی افزود: پیش بینی می کنیم از سطح فوق الذکر حدود 600 تن آفتابگردان روغنی تولید شود و در این راستا مکاتبات برای تامین دستگاه هد برداشت الگویی با مجری دانه های روغنی انجام گرفته و کارگاه های آموزشی انتقال یافته های تحقیقاتی، تهیه گزارش خبری و برنامه رویش در راستای ترویج و افزایش بهره ‌وری در زراعت این محصول توسط مدیریت ترویج صورت گرفته است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
40 هزار و 66 هکتار باغ مدرن و سنتی در استان کرمانشاه وجود دارد که از این میزان 33 هزار و 500 هکتار بارور است و سالانه 300 هزار تن انواع محصولات از این باغات تولید می شود.
انگور، انجیر، سیب، گیلاس، خرما، مرکبات، زیتون و گردو عمده محصولات باغی استان کرمانشاه است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.