بهمن دریکوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکل کم آبی درخصوص ممنوعیت کشت پائیزه اظهار داشت: اطلاعیه ممنوعیت کشت پائیزه زمانی صادر شد که سطوح زیادی از زمین های کشاورزی زیر کشت رفته بودند.
وی با بیان اینکه کشاورزان هزینه های زیادی بابت اجاره زمین، تهیه کود و بذر پرداخت کرده اند، افزود: با ادامه و تاکید بر اجرای این اطلاعیه کشاورزان منطقه با مشکلات مالی فراوانی روبرو خواهند شد.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول گفت: سازمان آب باید بطور مرتب با جلسات و بازدیدهای مکرر میدانی ضمن تبیین مشکل کم آبی نسبت به تخصیص با برنامه آب به کشاورزان اهتمام ورزد تا بیش از این کشاورزان منطقه دچار استرس، ناامیدی و مشکلات معیشتی نشوند.
وی افزود: وضعیت امروز کشاورزی در شمال خوزستان به دلایلی چون سطوح زیر کشت بالا، اشتغالزایی، تامین درصد بالایی از نیاز غذایی کشور و توان صادراتی بالا یکی از مناطق راهبردی است که به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارد و با مشکلات موجود رو به بحرانی شدن است.
دریکوندی گفت: در نشستی که به منظور بررسی مشکلات کشاورزان شمال خوزستان برگزار شد، مقرر شد مسئولان حساسیت موضوع را به مدیران کشوری اطلاع و نتیجه را گزارش کنند که البته در این نشست مقرر شد مساعدت لازم را در خصوص کشت پائیزه با کشاورزان داشته باشند.
وی اضافه کرد: می توان با برنامه ریزی مناسب، الگوی کشت مناسب، انتخاب گیاهان مناسب شرایط کم آبی و سازگار با شرایط گرما و کم آبی، بحران آب را مدیریت کرد.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول اظهار داشت: کشاورزان منطقه شمال خوزستان با توجه به سابقه بالای کشاورزی در منطقه از پیشروترین کشاورزان کشور هستند که بحران آب را درک می کنند و همواره رکوردهای تاریخی در تولید و مدیریت خشکسالی و روش های ابداعی ثبت کرده اند ولی همچنان از آموزش و بررسی های دقیق تر بی نیاز نیستند لذا در کشت برخی محصولات در منطقه که مزیتی در این زمینه ندارند باید تجدیدنظر کنند.
وی بهره گیری از روش های نوین آبیاری، اصلاح روش های آبیاری سطحی و توسعه گلخانه ها را از راهکارهای مقابله با چالش بی آبی عنوان کرد و گفت: انتقال و پرورش محصولات پرمصرف به محیط های کنترل شده، ترویج کشاورزی حفاظتی، نشاکاری و ارتقای بهره وری آب از دیگر راه های مفید برای مقابله با این مشکل هستند.
دریکوندی افزود: استفاده از گیاهان و گونه های سازگار به کم آبی و گرما، حذف گیاهان با مصرف بالای آب و حتی استفاده از پسابهای شهری و صنعتی برای مقابله با با چالش بی آبی ضروری است.
وی گفت: در سال گذشته و امسال نخستین و مهمترین چالش پیش روی کشاورزی منطقه بحران آب است که در طرح های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه در راس اقدامات قرار دارد.
وی افزود: متاسفانه به علت کاهش نزولات جوی، منابع آبی در منطقه شمال خوزستان کاهش یافته است و با توجه به نقش کشاورزی در اشتغال منطقه و افزایش سطح زیر کشت، این بحران بیشتر خود را نشان می دهد.
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول با بیان اینکه آب موجود به هیچ عنوان پاسخگو و تضمین کننده پایداری این منطقه راهبردی نیست، گفت: به دلایل برداشت آب در بالادست حوضه و همچنین طرح های انتقال آب آشامیدنی به شهرهای پایین دستی مانند آبادان و خرمشهر سهم مناطقی مانند دزفول، شوش و اندیمشک کاهش یافته است که همه این موارد بر ضرورت مدیریت آب دلالت دارد.
وی با اشاره به دیگر چالش های کشاورزی منطقه شمال خوزستان اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، تحریم های ظالمانه غرب و سوء مدیریت های داخلی مشکلاتی نظیر بالارفتن قیمت نهاده های کشاورزی مانند کود، سم، بذر، کمیاب بودن نهاده ها و حامل های انرژی مانند گازوئیل، بالا بودن هزینه های انرژی و افت و خیز در تولیدات و تغییر درآمد کشاورزان ایجاد می کند.
وی همچنین نبود ثبات و تضمین قیمت برای بیشتر محصولات تولیدی و نبود شبکه بازاریابی قوی و حمایت های دولتی در این زمینه را از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: فقدان صنایع تبدیلی و بسته بندی، آلودگی محصولات کشاورزی، بی توجهی به استانداردسازی، الگوهای کشت مناسب و تخریب و شورشدن زمین ها از دیگر چالش های کشاورزی منطقه محسوب می شوند.
اعلام ممنوعیت کشت پائیزه از سوی سازمان آب و برق موجی از نگرانی در بین کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.