به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر یکشنبه در شورای کشاورزی کردستان اظهار داشت: باید فاصله زیاد میان تولید و مصرف در بخش کشاورزی کم و از تولیدکننده های واقعی به درستی حمایت کرد.
وی با بیان اینکه کردستان پتانسیل خوبی در حوزه کشاورزی دارد، افزود: نیاز است مشکلات و کمبودهای تولیدکنندگان از سوی متولیان امر شناسایی و رفع شود و برای شکوفایی این بخش تلاش بیشتری کنیم.
استاندار کردستان خواستار حضور بخش خصوصی در جلسات شورای کشاورزی استان شد و تاکید کرد: باید از ظرفیت و تجربیات تولید کنندگان این بخش استفاده کرده و ضمن رفع نقاط ضعف، آنان را به عنوان الگو به دیگر تولیدکنندگان معرفی کرد.
مرادنیا در ادامه به تلاش جدی مسئولان برای اخذ سهم واقعی آب این استان اشاره کرد و یادآور شد: به زودی معاون اول رئیس جمهور به کردستان سفر خواهند کرد و در مورد تخصیص آب مشکلات مان را با ایشان در میان خواهیم گذاشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم با بیان اینکه کشاورزی ستون فقرات اقتصاد استان است، اظهار داشت: باید این استان را تبدیل به قطب تولید پروتئین کشور کنیم.
بهرام نصراللهی زاده تاکید کرد: 100 درصد تولیدات بخش کشاورزی در کردستان توسط بخش خصوصی صورت می گیرد که همچنان نیازمند حمایت دولت هستند.
وی بر اقتصادی کردن بخش کشاورزی به عنوان یک هدف تاکید کرد و افزود: ظرفیت سیلو و انبارها نیز باید افزایش یابد چرا که جدا از اشتغالزایی موجب توسعه هر چه بیشتر این بخش می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۹۸ درصد کشت گندم در استان مکانیزه است، اظهار داشت: ۹۸ درصد برداشت و ۷۵ درصد داشت گندم هم به صورت مکانیزه انجام می شود.
خالد جعفری ضریب مکانیزاسیون گندم در کردستان را ۲ اسب بخار و در کشور ۱،۵ اسب بخار اعلام کرد و افزود: این نشان از ارتقای علم استفاده از تکنولوژی مدرن در بین کشاورزان استان دارد.
وی سیاست کشور در بحث ساخت انبار و سیلوی گندم را نامطلوب دانست و افزود: از آنجایی که ظرفیت سیلو و انبار استان در برخی شهرستان ها کم است، تلاش می کنیم فضای انبار و سیلوها را از ۵۵۰ هزار تن فعلی به ۷۵۰ هزار تن افزایش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه گندم محصولی استراتژیک در بحث اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: پیش بینی می شود تولید گندم در استان به یک میلیون تن برسد که در صورت تحقق این مهم، حدود ۹ تا ۱۰ درصد تولید کشور است.
وی یادآور شد: این میزان تولید در شرایطی است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان دیم است بنابراین باید کشت دیم را فرصتی برای افزایش تولید و بهره وری در بخش کشاورزی بدانیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن کود در بخش های مختلف کشاورزی در استان مصرف شد.
فرید سپری با اشاره به اینکه ۹۱ هزار و ۹۷۵ تن بذر گندم در تولید شد، افزود: در سال زراعی جاری در ۶۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، مبارزه با علف های هرز صورت گرفت.
وی یادآور شد: تا دوم مرداد سال جاری، 607 هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی خریداری شده که ارزش آن 789 میلیارد و 247 میلیون ریال است.
سپری سطح کشت دانه های روغنی (کلزا) در استان را 150 هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون چهار هزار و 740 تن کلزا از کشاورزان خریداری و 30 میلیارد ریال نیز به آنها پرداخت شده ضمن اینکه باید 130 میلیارد و 500 میلیون ریال دیگر هم به پرداخت شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: این استان از لحاظ ظرفیت تولید مرغ گوشتی رتبه نهم کشور و رتبه اول منطقه غرب و شمال غرب است.
احمد ذکریایی نژاد ظرفیت تولید مرغ گوشتی در کردستان را 14،5 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: 734 واحد تولید مرغ گوشتی، 14 واحد تولید مرغ مادر گوشتی و 13 واحد تولید مرغ تخم گذار در کردستان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه هفت کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت تولید 18 هزار قطعه در ساعت در کردستان فعال هستند، یادآور شد: 90 درصد مرغداری های استان مجهز به آبخوری و دان خوری مکانیزه هستند.
ذکریایی نژاد اضافه کرد: در چهار ماهه اول سال گذشته، 12 میلیون جوجه ریزی در استان انجام گرفت که امسال این رقم به 13 میلیون قطعه رسیده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز با بیان اینکه سال گذشته شاهد بیماری در بین مرغداری های استان نبودیم، گفت: امسال به دلیل گرمای زیاد و کاهش موالید، شاهد شیوع آنفولانزا در سطح کشور بودیم که یک تهدید جدی است.
مجتبی ورمقانی اظهار داشت: در سطح استان آزمایشگاه هایی برای کنتزل بیماری آنفولانزای مرغی ایجاد شده تا تولید مرغداری ها با مشکل مواجه نشود.
به گزارش ایرنا، در سال جاری برداشت یک میلیون تنگندم و خرید تضمینی 900 هزار تن از این میزان درکردستان پیش بینی می شود که 86 مرکز خرید شامل 66 مرکز تعاون روستایی، پنج مرکز مربوط به مراکز خرید دولتی و 15 مورد نیز کارخانه های آردسازی و سیلوهای بخش خصوصی است.
استان کردستان امکان ذخیره سازی 780 هزار تن محصول گندم شامل 250 هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی و 530 هزار تن نیز در 15 واحد سیلوی دولتی و بخش خصوصی را دارد؛ ضمن اینکه امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 15 هزار و 520 تعیین شده است.
امسال 558 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم، 27 هزار و 200 هکتار زیر کشت جو و یک هزار و 810 هکتار نیز زیر کشت کلزا رفته است.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار هکتار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به 2 میلیون تن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.