در این مطلب آمده است: سال هاست از خبر آلودگی آب شرب شماری از روستاهای قروه و بیجار در رسانه ها گفته می‌شود اما همچنان در لوله های آب شرب مردمان آبادی این 2 دیار، آب آلوده به سرطان دستگاه گوارش جاری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شمار ثبت و گزارش روستاهای آلوده به آرسنیک در کردستان را 22 روستا در شهرستان‌های قروه و بیجار اعلام کرد.
دکتر فرزام بیدارپور با اعلام اینکه در فرایند پایش منابع آب شهرستان‌های سقز، دهگلان و دیواندره نیز میزان آرسنیک سه روستا بیش از حد مجاز گزارش شده است، افزود: 65 درصد از روستاها در بیجار و 30 درصد در قروه شناسایی و گزارش شده که منابع آبی آنان از نظر آرسنیک بالاتر از حد مجاز است.
او به ساکنان در این روستاها اطمینان داد دانشگاه علوم پزشکی، سلامت بهداشتی منابع آبی شهری و روستایی را به لحاظ آلودگی به آرسنیک و نیترات بررسی و دستور لازم را برای تامین آب آشامیدنی سالم به مسئولان شرکت‌های خدماتی ابلاغ می کند.
بیدارپور یادآور شد: اکنون آب آشامیدنی ساکنان روستاهای آلوده، به شیوه آبرسانی سیار و حذف دستگاه پالایش و حذف سموم آرسنیک و نیترات توسط شرکت آبفار تامین می ‌شود.
این مدیر بهداشتی دلسوز و همیشه شفاف با رسانه ها، دانشگاه علوم پزشکی را مسئول سلامت مردم می داند و از استراتژی و راهبردی های وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز دفاع کرده و می گوید: مردم باید بدانند که نیترات و آرسنیک ارتباط مستقیم با سرطان دستگاه گوارش دارد و رسانه ها نیز رسالت دارند که با انتشار گزارش های انتقادی سازنده؛ ما را در جذب اعتبارات برای حذف نیترات و آرسنیک یاری دهند.
به گفته وی، شمار روستاهای آلوده به نیترات از 24 مورد روستای شناسایی شده در سال 94 به هشت روستا در سال گذشته کاهش یافته که این بیانگر استراتژی و اهتمام دولت برای حذف نتیرات در منابع آبی روستاهای آلوده بیشتر از حد مجاز است.
او رگه های معدنی آرسنیک و نیترات در خاک را عامل اصلی آرسنیک و نیترات بیش از حد مجاز در منابع آبی روستاهای کردستان تشریح کرد.
به گفته بیدارپور؛ افزون بر این عامل موثر، عدم جمع آوری فضولات حیوانی و آلودگی چاه های عمیق و نیمه عمیق آب شرب خانگی از دیگر مولفه های مشاهده آرسنیک و نیترات بیش از حد مجاز در منابع آب روستایی استان است.
وی می گوید: بیشترین روستاهای آلوده به نیترات به ترتیب روستاهای دیواندره، قروه، بیجار، بانه و سنندج است و در مابقی شهرستان ها به صورت موردی مشاهده و ثبت شده است.
دکتر بیدارپور کمبود فلوئور در منابع آبی شهری و روستایی کردستان را از دیگر معضل‌های آب شرب در استان دانست و به صراحت گفت: 90 درصد از موارد گزارش شده میزان فلوئور کمتر از حد مجاز بوده است که امیدواریم چاره ‌اندیشی شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شایعه آلودگی آب استخرهای سرپوشیده شنا در کردستان و عدم تعویض به موقع آن نیز سخن گفت و به شهروندان اطمینان داد که چنین شایعه ای کذب است و در فرایند پایش های کارشناسان بهداشتی آلودگی گزارش نشده و به یقین 97 درصد آب استخرها سالم و بهداشتی است.
منبع: هفته نامه سیروان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.